Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 October 2014

BAJET : Najib gariskan tujuh strategi utama


NAJIB Tun Razak keluar dari Bangunan Perbendaharaan Malaysia, Kementerian Kewangan di Putrajaya membawa beg berisi dokumen Bajet 2015 yang dibentangkan di Parlimen, Kuala Lumpur, semalam. Turut sama mengiringi ialah Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (kiri), Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan (dua dari kanan) dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar Abdullah (kanan).

KUALA LUMPUR 10 Okt. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membentangkan Bajet 2015 dengan memberi fokus kepada usaha meringankan beban rakyat yang kini berdepan isu peningkatan kos sara hidup, seiring dengan usaha kerajaan untuk memajukan ekonomi negara.

Ketika membentangkan 'Bajet 2015: Ekonomi Keperluan Rakyat', beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, pendekatan kerajaan pada tahun ini ialah menitikberatkan soal keseimbangan di antara ekonomi modal dengan ekonomi rakyat sebagai falsafah tunjang dalam pembikinan bajet.

Sejajar dengan itu, Perdana Menteri menggariskan tujuh strategi utama dalam memastikan Bajet 2015 benar-benar mencapai objektifnya, selain menjadi bingkisan pelengkap kepada 10 Rancangan Malaysia terdahulu sebelum Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) bermula Mei tahun depan.

Tujuh strategi tersebut ialah memperkukuh pertumbuhan ekonomi, memantap tadbir urus fiskal, mengupaya modal insan dan keusahawanan, memperkasa agenda bumiputera, memartabat peranan wanita, membangun program transformasi belia negara serta mensejahterakan rakyat.

Bagi tujuan itu kata Najib, sebanyak RM273.9 bilion diperuntukkan oleh kerajaan untuk 2015, menyaksikan peningkatan RM9.8 bilion berbanding Bajet 2014 yang meliputi RM223.4 bilion untuk perbelanjaan mengurus manakala RM50.5 bilion lagi sebagai perbelanjaan pembangunan.

"Ekonomi keperluan rakyat ini menjadi paksi dan pegangan dalam mendahulukan rakyat. Barulah nanti, apabila mencapai negara maju, nikmat kekayaan dan kemakmuran sebenar negara akan melimpah ke kaki-kaki halaman serta mengetuk pintu-pintu rumah setiap rakyat di negara ini.

"Semoga Allah membentang seluas rezeki dan mempermudahkan selurus-lurus jalan bagi pelaksanaan bajet ekonomi keperluan rakyat. Apabila kejayaan mula menyentuh, mudah-mudahan bahagia mendatangi," katanya ketika membentangkan Bajet 2015 di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Perdana Menteri, di bawah peruntukan mengurus, agihan terbesar RM116.4 bilion disalurkan untuk pemberian dan bayaran tetap; RM65.6 bilion (emolumen); RM38.1 bilion (perkhidmatan dan bekalan); RM1.5 bilion (pembelian aset) serta baki RM1.8 bilion untuk perbelanjaan lain.

Sementara itu, di bawah peruntukan pembangunan pula jelas beliau, sektor ekonomi menerima agihan tertinggi iaitu RM29.3 bilion diikuti sektor sosial (RM12.6 bilion), sektor keselamatan (RM4.9 bilion) manakala RM1.7 bilion untuk sektor pentadbiran serta RM2 bilion untuk simpanan luar jangka.

Tampil membentangkan bajet keenam sejak mengambil alih pentadbiran negara pada 2009, Najib membuktikan bajet kali ini berorientasikan rakyat apabila menyenaraikan lapan bantuan atau perkhidmatan untuk manfaat orang ramai menerusi strategi ketujuh iaitu mensejahterakan rakyat.

Ini kerana jelas beliau, ekonomi berorientasikan rakyat bukan sahaja merujuk kepada usaha menurunkan kos sara hidup dan meningkat pendapatan isi rumah tetapi juga merangkumi peluang pendidikan, pekerjaan, perniagaan, kualiti hidup, perumahan, latihan, kemahiran, keusahawanan dan keselamatan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141011/dn_01/Najib-gariskan-tujuh-strategi-utama#ixzz3FzUArxP0  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: