Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 1 October 2014

POLITIK : Lensa gesa Pas keluar pakatan pembangkang - INI AJE MACAINYA...PAS TAKUT KE?


Ekhsan Bukharee (dua dari kanan) bersama sebahagian anggota Lensa menunjukkan memorandum bantahan sambil melaungkan bantahan terhadap Pas di hadapan bangunan Ibu Pejabat Pas di Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/IRWAN MAJID

KUALA LUMPUR 30 Sept. - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Lensa Anak Muda Malaysia (Lensa) hari ini menggesa Pas untuk keluar daripada pakatan pembangkang sekiranya ia terus mewujudkan konflik dalaman sesama parti berkenaan.

Koordinator Lensa, Ekhsan Bukharee berkata, desakan itu turut menyifatkan Pas bukan sahaja 'liabiliti' kepada Pakatan Rakyat (PR), malah menjadi punca utama keretakan dalam pakatan pembangkang terutamanya membabitkan krisis Menteri Besar Selangor baru-baru ini.

"Setelah apa yang berlaku berhubung permuafakatan dalam PR, kita melihat tindakan Pas yang sentiasa membuat pusingan 'U' tanpa sebab yang kukuh jelas menampakkan bahawa Pas tidak mempunyai sifat yang konsisten antara mereka khususnya dalam membuat keputusan.

"Contohnya semasa 17 dan 25 Ogos lepas, Pas bertindak menghantar tiga nama kepada istana bagi calon Menteri Besar Selangor, sebaliknya parti komponen lain tetap bertegas untuk mencalonkan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal. Jadi, ini yang menyebabkan punca utama krisis berkenaan berlarutan sehingga lima bulan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan surat cadangan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang diwakili Pegawai Penerangan Pas Pusat, Muhamad Shahir Abu Hassan di Ibu Pejabat Pas di sini hari ini.

Yang turut hadir Pegawai Eksekutif Lensa, Safwan Anang dan Pegawai Komunikasi Lensa, Syukri Razab.

Dalam pada itu, menurut Ekhsan, antara cadangan yang dikemukakan termasuklah menuduh sikap tidak konsisten Pas dalam menyelesaikan isu Menteri Besar dan mendakwa kenyataan beberapa pemimpin parti tersebut telah mencetuskan ketegangan dalam pakatan pembangkang.

"Pas turut dilihat cuba membelakangkan pakatan apabila mengambil pendirian berbeza dengan memberi tiga nama calon Menteri Besar Selangor kepada sultan sekali gus mengenepikan Wan Azizah sebagai calon yang dipersetujui bersama pada awalnya.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pemuda Pas Kelantan, Fadli Shaari berkata, cadangan tersebut akan diteliti dan diputuskan oleh pucuk pimpinan parti.

"Memandangkan memorandum itu telahpun diserahkan kepada Pejabat Agung Pas, jadi biarlah pimpinan tertinggi yang akan putuskan segala tindakan seterusnya.

"Buat masa sekarang, seluruh ahli Pas berpegang kepada ketetapan yang diutarakan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasar presiden di muktamar yang lepas bahawa Pas akan kekal bersama PR," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20141001/po_04/Lensa-gesa-Pas-keluar-pakatan-pembangkang#ixzz3ErAJRXeh  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: