Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 23 October 2014

PALESTIN : Israel bahagi Masjid Al-Aqsa

23 Oktober 2014 1:35 AM

Wanita Palestin beragama Islam mengadakan tunjuk perasaan membantah kehadiran penganut Yahudi di pekarangan Masjid Al-Aqsa pada 14 Oktober lalu. – REUTERS

Israel dilapor akan membentangkan rang undang-undang bertujuan untuk membahagikan kawasan Masjid Al-Aqsa antara penduduk Islam dan Yahudi.

Seorang anggota Parlimen (Knesset) Israel berketurunan Arab, Masoud Ghanayim yang dipetik oleh akhbar Palestin, Felesteen, kelmarin berkata, rang undang-undang itu disediakan oleh Jawatankuasa dalaman Parlimen, yang menetapkan penduduk Yahudi turut boleh bersembahyang di dalam Masjid Al-Aqsa.

“Perkara ini merujuk kepada cadangan untuk memberi hak sama rata kepada umat Islam dan Yahudi, serta akses untuk menggunakan tempat suci itu.

“Ia juga menetapkan beberapa lokasi tertentu yang boleh digunakan orang Yahudi untuk bersembahyang,’’ katanya yang dipetik portal Middle East Monitor.

Pada masa ini, undang-undang Israel dan Rabbinical melarang penduduk Yahudi bersembahyang di Masjid Al-Aqsa.

Kebanyakan Yahudi yang melobi untuk bersembahyang di Masjid Al-Aqsa merupakan pendatang haram Yahudi yang terdiri daripada pelampau kumpulan berhaluan kanan yang mempunyai agenda.

Kota Lama di Baitulmaqdis yang menempatkan masjid itu diiktiraf oleh antarabangsa sebagai tanah yang dijajah Israel. Pihak berkuasa Israel sering menghalang penduduk Islam bersembahyang di masjid itu.

Menurut Ghanayim, undang-undang yang digubal itu termasuk melarang penganjuran demonstrasi awam dan demontrasi di perkarangan Al-Aqsa termasuk menetapkan hukuman kepada sebarang pencabulan.

Katanya, tindakan meluluskan undang-undang itu merupakan satu `pencerobohan terang-terangan terhadap hak asasi penduduk Islam di seluruh dunia’ termasuk menyifatkannya sebagai sebahagian daripada rancangan Israel menyebarkan fahaman Yahudi di bandar Baitulmaqdis.

“Undang-undang itu semata-mata untuk mewajarkan pembinaan berdasarkan mitos sejarah dan agama yang disokong Israel,’’ katanya ketika mengulas tentang rang undang-undang itu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/israel-bahagi-masjid-al-aqsa-1.15772#sthash.YBMknNHx.dpuf


No comments: