Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 15 October 2014

Bahasa kebangsaan belum berjaya

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

MUHYIDDIN Yassin menyampaikan hadiah penulisan Karya Ilmiah 2014 kepada Prof. Mat Rofa Ismail dalam pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2014 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), semalam. Turut hadir Dr. Rais Yatim (kiri), Dr. Md. Salleh Yaapar (tiga, kanan) dan Dr. Awang Sariyan. - BERNAMA

PUTRAJAYA 14 Okt. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui hasrat kerajaan untuk menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa perpaduan masih belum benarbenar berjaya.

Sehubungan itu beliau mahu pembabitan semua warganegara dalam menjayakan Dasar Bahasa Kebangsaan ditingkatkan apatah lagi nilai bahasa kebangsaan begitu berbezabeza pada golongan tertentu.

"Saya menyeru semua warganegara tanpa mengira asal keturunan di negara ini agar memberikan nilai yang tinggi kepada bahasa kebangsaan dan bersamasama bergerak memajukan bahasa dan persuratan kebangsaan.

"Sinergi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan pelbagai persatuan dan institusi pelbagai keturunan yang sedikit sebanyak menunjukkan kesan positif perlu juga ditingkatkan supaya bahasa kebangsaan kita benarbenar menjadi milik sepunya seluruh warganegara," katanya.

Beliau berucap melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan 2014 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Yang turut hadir Penasihat Kerajaan Dalam Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan, Tan Sri Dr. Rais Yatim; Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Prof. Datuk Seri Dr. Md. Salleh Yaapar; Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal; Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Tan Sri Dr. Madinah Mohamad dan Ketua Pengarah DBP, Datuk Dr. Awang Sariyan.

Dalam majlis tersebut Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan turut menyerahkan watikah pelantikan sebagai anggota kerja Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) dan antara penerimanya ialah Awang (DBP); Prof. Dr. Dustin Carrell Cowell (University of WisconsinMadison, Amerika Syarikat); Dr. K. Alexander Adelaar (University of Melbourne, Australia); Prof. Wu Zong Yu (Beijing Foreign Studies University, China) dan Dr. Victor A. Pogadaev (Universiti Negara Moscow, Rusia).

Muhyiddin berkata, begitu juga peranan media cetak dan media ekektronik yang seharusnya diberikan perhatian khusus dalam konteks memartabatkan bahasa kebangsaan berdasarkan pengaruhnya kepada masyarakat.

"Sebagai pihak yang amat berpengaruh kepada masyarakat peranan media massa cukup penting dalam menyemaikan mesej yang berkesan melalui bahasa yang difahami oleh golongan terbanyak.

"Media massa turut berperanan dalam memupuk budaya berbahasa santun, selaras dengan adab dan budi bahasa kita sebagai warganegara yang menjunjung kesopanan dan kesusilaan," ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan Muhyiddin berkata, cabaran media baharu yang sebahagiannya cenderung untuk bebas daripada norma adab, akhlak dan juga bentuk bahasa tidak terkawal boleh menjejaskan usaha menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu serta pemikiran jika perkara tersebut dibiarkan.

"Bahasa kebangsaan tidak wajar dikorbankan dengan menjadi bahasa pasar atau bahasa perhubungan harian sematamata walaupun kita akui keperluan penggunaan bahasa untuk perhubungan biasa dalam kehidupan bermasyarakat," katanya lagi.

Pada peringkat institut pengajian tinggi (IPT) pula Muhyiddin berkata, sejak Pelan Memperkasakan Bahasa Kebangsaan di IPT dilancarkan tiga tahun lalu sebanyak enam institut pengajian tinggi awam (IPTA) telah diaudit di peringkat awal.

"Selepas ini semua IPTA akan diaudit bagi memastikan semua IPTA memperkasakan bahasa kebangsaan sebagaimana digariskan di dalam pelan berkenaan.

"Antaranya penggunaan bahasa kebangsaan sebagai pengantar kuliah selain penegasan penghasilan karya ilmiah dalam bahasa kebangsaan sebagai salah satu asas pengiktirafan untuk kemajuan kerjaya tenaga akademik," katanya lagi.

Ujarnya, program itu akan diperluaskan kepada institut pengajian tinggi swasta (IPTS) bagi memastikan IPTS tidak mengesampingkan bahasa kebangsaan dalam proses pembelajaran dan pengajarannya.

"Penggubalan dasar dan pelan memperkasakan bahasa kebangsaan dalam sistem pendidikan negara melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 20132025 juga antara langkah meningkatkan tahap serta mutu bahasa kebangsaan dalam kalangan pelajar (sekolah)," ujar beliau.

Muhyiddin turut menyentuh peranan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam memperkasakan bahasa kebangsaan antaranya berkaitan dengan kelulusan memaparkan iklan di tempat awam.

Hakikatnya ujar beliau, citra bahasa di tempat awam masih memerlukan kesungguhan PBT dalam menguatkuasakan Undangundang Kecil Pengiklanan yang menggariskan keutamaan bahasa kebangsaan pada iklan, nama perniagaan, nama tempat, nama bangunan dan paparan lain.

"Peningkatan nama yang tidak bercitra kebangsaan bagi taman perumahan, kawasan dan gedung perniagaan atau institusi misalnya agak membimbangkan dalam konteks pembinaan citra kebangsaan.

"Mesyuarat Negara bagi Kerajaan Tempatan kali ke67 pada 4 Mac lalu yang dipengerusikan oleh saya sendiri memutuskan bahawa paparan di tempat awam sama ada pihak swasta atau agensi kerajaan hendaklah mendapat pengesahan dan kelulusan daripada DBP dalam aspek bahasanya," katanya.

Oleh itu beliau berharap semua PBT mensyaratkan pengiklan dan pihak yang memohon untuk memaparkan sesuatu di tempat awam mematuhi peraturan itu.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141015/dn_05/Bahasa-kebangsaan-belum-berjaya#ixzz3GAsj9pth  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: