Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 23 October 2014

POLITIK : Azmin wajar ‘diikat’ agar tidak langgar disiplin parti

Pernah ingkar arahan parti dalam isu jawatan MB
19 Oktober 2014 2:57 AM

Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard (dua dari kanan) bersama dua aktivis pelajar hadir bagi mendengar pertuduhan semula berhubung perhimpunan di ambang tahun baru di Mahkamah Jalan Duta di sini hari ini.

KUALA LUMPUR 18 Okt. – Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali seharusnya diberi surat ‘kawalan jauh’ oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi memastikan dia tidak melanggar disiplin parti.

Ketua PKR Cabang Rembau yang digantung keahliannya, Badrul Hisham Shaharin berkata, sekiranya dakwaan pengendali portal Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin itu benar, tindakan yang diambil oleh pucuk pimpinan parti tersebut bukan sesuatu yang dianggap pelik.

Pemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu memberitahu, Mohamed Azmin perlu ‘diikat’ dengan surat tersebut ekoran tindakannya yang didakwa pernah mengingkari arahan PKR dalam isu Menteri Besar Selangor namun Badrul Hisham menegaskan belum tiba masanya untuk membuat pendedahan.

“Saya menyifatkan perbuatan Mohamed Azmin itu sebagai tidak berdisiplin dan biadab lebih-lebih lagi apabila mengambil kira kedudukan beliau sebagai pemimpin kanan PKR, bukannya ahli biasa.

“Jika benar PKR mengemukakan surat ‘kawalan jauh’ kepada Mohamed Azmin, saya menyokong tindakan itu,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Pada 15 Oktober lalu, Raja Petra menerusi entri dalam portal Malaysia Today, mendedahkan e-mel Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang cadangan-cadangan yang perlu diambil oleh parti itu untuk menangani isu jawatan Menteri Besar Selangor.

Dalam e-mel tersebut, Rafizi antara lain didakwa mencadangkan kepemimpinan PKR mengeluarkan surat letak jawatan tidak bertarikh supaya Mohamed Azmin selama­nya diikat de­ngan parti dan Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sekiranya dilantik sebagai Menteri Besar Selangor.

Selain itu, Rafizi menerusi e-mel berkenaan didakwa turut mencadangkan kepada Anwar supaya PKR menuntut Mohamed Azmin bersetuju dengan syarat-syarat tertentu dan menandatanganinya sebelum sokongan majoriti parti diberikan kepada Timbalan Presiden PKR itu.

E-mel itu juga menyebut bahawa jika Mohamed Azmin me­langgar mana-mana persetujuan yang ditetapkan, parti mempunyai hak untuk menukar dan meletakkan tarikh pada surat letak jawatan yang telah ditandatangani Moha­med Azmin.

Walau bagaimanapun, Moha­med Azmin menafikan tentang kewujudan surat ‘kawalan jauh’ itu sambil menyifatkan dakwaan Raja Petra itu tidak benar.

Ditanya, bila beliau akan membuat pendedahan berhubung dakwaan Mohamed Azmin mengingkari arahan PKR, Badrul Hisham memberitahu, perkara itu akan dibongkar dalam sidang akhbar ming­gu hadapan.

Beliau turut mencabar Rafizi mengambil tindakan undang-undang terhadap Raja Petra sekiranya dakwaan berhubung kewujudan surat ‘kawalan jauh’ itu adalah palsu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/azmin-wajar-8216-diikat-8217-agar-tidak-langgar-disiplin-parti 1.14322#sthash.0Cp4Jdzu.dpuf


No comments: