Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 13 October 2014

BAJET : RM27.604b tingkat keselamatan


KUALA LUMPUR 10 Okt. - Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM27.604 bilion pada Bajet 2015 untuk meningkatkan tahap keselamatan, ketenteraman awam serta pertahanan negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah itu merangkumi peruntukan sebanyak RM17.7 bilion untuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM), RM9.1 bilion untuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan RM804 juta bagi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia).

Katanya, kerajaan meluluskan sebanyak 11,757 perjawatan anggota polis selain membina 14 ibu pejabat polis dan balai polis termasuk bangunan baharu Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perlis.

"Kerajaan komited untuk mengurangkan kadar jenayah di negara ini, yang menjadi salah satu daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)," katanya ketika membentangkan 'Bajet 2015: Ekonomi Keperluan Rakyat' di Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, sebanyak 1,000 lagi unit rondaan motosikal PDRM akan ditambah dan kerajaan juga memperuntuk RM121 juta kepada pihak berkuasa itu bagi melaksanakan pelbagai program NKRA.

Menurutnya, sebanyak RM7 bilion diperuntukkan bagi memperoleh dan menyelenggara aset-aset pertahanan bagi meningkatkan kesiapsiagaan aset dan anggota ATM.

Jelas beliau, kebajikan anggota tentera juga akan dipertingkat termasuk perkhidmatan kesihatan dan penyediaan kediaman golongan tersebut.

Beliau menambah, peruntukan RM393 disediakan untuk menambah baik kecekapan operasi dan pembelian tujuh kapal peronda baharu bagi meningkatkan keselamatan maritim.

Sementara itu, kata beliau, sebanyak RM117 juta diperuntukkan kepada Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) terutamanya bagi tujuan latihan dalam mengukuhkan peranan jabatan berkenaan.

"Rela terus memainkan peranan sebagai sebuah agensi sukarelawan untuk membantu pasukan keselamatan dalam mengekalkan keselamatan dan keamanan negara," kata beliau.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141011/dn_05/RM27604b-tingkat-keselamatan#ixzz3FzamfBML  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: