Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 23 October 2014

Malaysia teruskan komitmen cari MH370

NOR AZIAH JAAFAR | 23 Oktober 2014 2:44 AM


Kapal GO Phoenix lengkap dengan peralatan sonar ProSAS menyertai operasi mencari pesawat MH370 di Lautan Hindi.

Malaysia meneruskan komitmen mencari pesawat MH370 dengan penyertaan kapal sewa kontrak, GO Phoenix dalam operasi di selatan Lautan Hindi yang diharap membawa kumpulan pencari selangkah lagi ke arah menemukan pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang hilang sejak 8 Mac lalu.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kapal berkenaan yang dilengkapi dengan peralatan sonar ProSAS iaitu antara sistem pengesan bawah laut yang paling sofistikated, merupakan testimoni komitmen Malaysia dalam usaha pencarian pesawat berkenaan.

Menurutnya, penyertaan GO Phoenix adalah sebagai tambahan terhadap dua kapal yang disewakontrak oleh Malaysia-Australia iaitu Fugro Discovery dan Fugro Equato yang sedang melakukan usa­ha pencarian pesawat itu.

Katanya, Malaysia optimis usaha pencarian MH370 akan membuahkan hasil berdasarkan kecanggihan teknologi yang digunakan.

“Saya 99.9 peratus yakin terhadap usaha berkenaan jika pencarian dilakukan di kawasan yang tepat di mana pesawat itu berada. Namun, lautan itu luas dan bergantung terhadap pelbagai faktor termasuk keadaan ombak yang bergelora,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan GO Phoenix di Pelabuhan Fremantle, di sini hari ini.

Penyertaan GO Phoenix dalam operasi berkenaan dibiayai oleh Petronas dengan peruntukan RM67 juta untuk tempoh enam bulan iaitu sehingga Februari 2015.

Peruntukan berkenaan termasuk untuk kos kapal, kru dan penyediaan peralatan teknikal. Kapal berkenaan akan bertolak esok ke kawasan pencarian di selatan Lautan Hindi iaitu kira-kira 3,000 kilometer dari sini.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Jailani Johari; Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas serta Penyelaras Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), Judith Zielke.

Wartawan dan jurugambar RTM, Awaludin Abdul Ghani, 51, dan Abdul Halim Mohd. Yusof, 44, akan menyertai misi pencarian kapal itu menjadikan mereka wartawan pertama di dunia pergi ke kawasan operasi mencari MH370.

Kata Hishammuddin, walaupun berhadapan dengan pelbagai rinta­ngan, namun Malaysia tetap fokus terhadap usaha mencari pesawat berkenaan yang terus menjadi ke­utamaan dengan bantuan kerajaan Australia dan China.

Menurut beliau, sistem sonar ProSAS mempunyai keupayaan mengesan sehingga 6,000 meter di bawah laut meliputi kawasan seluas 194 kilometer persegi sehari.

Beliau sekali lagi melahirkan penghargaan terhadap negara-negara yang terlibat dalam operasi mencari MH370. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/malaysia-teruskan-komitmen-cari-mh370-1.15895#sthash.lw8JaNd8.dpuf



No comments: