Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

POLITIK : Khalid umum kedudukan Ahad ini


KLANG 6 Ogos - Walaupun menerima tekanan cukup hebat daripada pemimpin-pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mahu beliau meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor, namun Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilihat terus bertegas dengan pendirian beliau.

Ia terbukti apabila hari ini Abdul Khalid menegaskan, hanya akan membuat keputusan muktamad mengenai kedudukannya pada Ahad ini.

Katanya, beliau akan mengeluarkan kenyataan akhbar berhubung perkara itu selepas mesyuarat kepimpinan pakatan pembangkang yang akan diadakan pada hari yang sama.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan secara terperinci bila atau di mana kenyataan akhbar itu akan dibuat.

"Kedudukan saya sebagai Menteri Besar akan ditentukan oleh proses Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor. Sekarang hanya bercakap sahaja, tiada pelaksanaan apa-apa. Untuk itu saya masih bekerja sebagai Menteri Besar dengan penuh minat dan tanggungjawab.

"Keputusan-keputusan ini (kedu­du­kan menteri besar) biasanya melalui proses Dewan Undangan Negeri dan penglibatan Sultan," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan jambatan ketiga Klang di sini hari ini.

Abdul Khalid mengulas kedudukan beliau yang dilihat semakin genting berikutan tekanan yang diberikan oleh kepimpinan PKR untuk beliau meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor.

Berhubung surat tunjuk sebab yang diterima daripada Lembaga Disiplin PKR, Abdul Khalid berkata, beliau telah membalas surat tersebut.

"Saya sudah membalas surat itu dan apabila mereka mendapat surat berkenaan, saya fikir atas dasar ketelusan, mereka akan muat naik surat itu untuk perhatian ahli-ahli PKR," ujarnya.

Sementara itu, Abdul Khalid menyifatkan tekanan yang dihadapinya ketika ini sebagai sebahagian daripada rencah politik dan enggan melayannya.

"Sebagai seorang profesional, saya anggap ini sebagai budaya politik, jadi saya perlu memperlihatkan kematangan saya dan memastikan rasa hormat diberikan kepada pengundi dan rakyat," ujarnya.

Beliau turut menafikan menerima sebarang tawaran daripada Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail supaya meletakkan jawatan dan menyifatkannya sebagai tidak perlu.

Katanya, rakyat juga tidak mahukan tawaran seperti itu kerana hanya akan menimbulkan budaya rasuah.

"Tawaran? Tak payahlah tawaran....terima kasih. Rakyat tak nak buat macam tu nanti kata ada rasuah lagi," jelasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140807/po_04/Khalid-umum-kedudukan-Ahad-ini#ixzz39fMytjyz  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: