Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 19 August 2014

Zahirkan cinta kepada negara



Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH dan THOMAS CHONGNAR 
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 18 Ogos - Orang ramai di seluruh negara diminta mengibarkan bendera Jalur Gemilang dengan penuh semangat patriotik sempena sambutan ulang tahun kemerdekaan ke-57 negara pada 31 Ogos ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, biarpun sambutan kemerdekaan negara pada tahun ini dibuat secara sederhana bagi memperingati mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 dan MH370, kempen mengibarkan Jalur Gemilang tetap diadakan sebagai tanda cinta kasih pada tanah air.

"Kibar bendera Jalur Gemilang merupakan satu tuntutan untuk menzahirkan sebuah cinta kepada bumi bertuah bernama Malaysia, tetapi kali ini kita tidak raikan dengan bunga api, keceriaan dan kerancakan seperti yang lazim dilakukan sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis pelancaran Sambutan Bulan Kemerdekaan dan Kempen Kibar Jalur Gemilang di Dataran Putrajaya di sini hari ini.

Beliau berkata, biarpun seluruh negara masih bersedih dengan insiden yang berlaku terhadap kedua-dua pesawat MAS itu, rakyat seluruh negara tidak pernah patah semangat.

Katanya, insiden tersebut menjadikan seluruh rakyat negara ini bersatu dalam menzahirkan penghormatan serta menuntut pembelaan bagi mangsa terlibat.

Ahmad Shabery berkata, walaupun apa terjadi, Malaysia perlu berdiri lebih gagah dan perkasa berbanding sebelum ini dengan mempertahankan maruah negara tercinta.

"Mari kita kibarkan bendera bukan hanya dengan tangan-tangan tetapi dengan hati walau apa pun terjadi pada Malaysia kita perlu berdiri gagah, Malaysia pada hari esok mesti lebih perkasa dari hari ini.

"Kehibaan tidak bermaksud kita patah semangat tetapi kita tetap menaikkan bendera Malaysia setinggi mungkin, sebanyak mungkin dan semegah mungkin," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140819/dn_03/Zahirkan-cinta-kepada-negara#ixzz3AoAgwJJV  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: