Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 27 August 2014

MH17 : Baki mayat dibawa pulang Sabtu

Oleh SOFIAN BAHAROM
sofian.baharom@utusan.com.my

HISHAMMUDDIN Tun Hussein bersama anak-anak anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) semasa majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik ATM di Wisma Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur, semalam. Turut sama Zulkifeli Mohd. Zain (barisan kedua, duduk empat dari kiri) dan Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera, Laksamana (B) Tan Sri Mohd. Anwar Mohd. Nor (duduk, tiga dari kiri). - BERNAMA

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Baki mayat mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine bulan lalu telah dikenal pasti dan dijangka dapat dibawa pulang ke tanah air Sabtu ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, bagaimanapun jumlah mangsa yang bakal dibawa pulang belum diketahui memandangkan satu perbincangan khusus antara Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan akan diadakan terlebih dahulu.

"Satu perbincangan khusus antara kementerian akan diadakan untuk urusan-urusan berkaitan terutama proses membawa pulang mayat dan mengkoordinasikan istiadat pengebumian mangsa.

"Sekiranya jumlah mereka besar, kementerian akan membuat penyelarasan lebih rapi," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Akademik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Ke-24 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin; Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affendi Mohamed Noor dan Timbalan Panglima Tentera Laut, Datuk Seri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, Kementerian Pertahanan sentiasa bersiap sedia terutama memastikan penghormatan yang sewajarnya dapat diberikan kepada mayat mangsa apabila tiba Sabtu ini.

"Untuk mangsa yang belum dikenal pasti termasuk nenek tiri saya dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kami sememangnya memahami bahawa kaum keluarga sentiasa menunggu perkembangan terkini.

"Namun kita perlu tahu bahawa insiden ini berlaku di kawasan perang tetapi pada masa sama, hubungan baik Malaysia bersama pihak Ukraine, Rusia dan pemisah merupakan perkara yang tidak banyak pihak dapat lakukan," katanya.

Sementara itu, beliau menjelaskan, penglibatan Malaysia sebagai salah satu anggota dalam jawatankuasa siasatan pesawat MH17 membolehkan negara ini terlibat secara terus dalam usaha mencari kebenaran berhubung insiden tersebut.

Beliau berkata, kedudukan itu sekali gus mempertingkatkan usaha Malaysia sebagai antara penggerak utama dalam menuntut keadilan mewakili rakyat dan kaum keluarga mangsa pesawat milik Malaysia Airlines (MAS) tersebut.

Mengulas misi pencarian pesawat MH370 pula, Hishammuddin memberitahu, fokus kementerian pada ketika ini tertumpu pada usaha pergerakan aset pencarian melibatkan syarikat-syarikat tertentu.

"Syarikat-syarikat seperti Petronas, DRB-Hicom Defence Technologies Sdn. Bhd. (Deftech) dan sebagainya akan terlibat dalam membincangkan berhubung misi ini. Kita perlu memperkecilkan kawasan pencarian di Lautan Hindi," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140827/dn_02/Baki-mayat-dibawa-pulang-Sabtu#ixzz3BYcO28Ed  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: