Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

MH17 - Turut cari mayat di kawasan tasik

Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@utusan.com.my

AHMAD Zahid Hamidi menunjukkan kedudukan tasik di Donetsk, Ukraine yang kini termasuk dalam kawasan pencarianmayat mangsa nahas MH17 dalam sidang akhbar sejurus tiba dari Ukraine di KLIA, Sepang, semalam. - UTUSAN/RASHID MAHFOF

SEPANG 6 Ogos - Pencarian mayat mangsa pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang ditembak jatuh pada 17 Julai lalu akan diteruskan di kawasan tasik berdekatan tempat nahas tersebut berlaku di timur Ukraine.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pasukan penyelam dari Belanda, Australia dan Malaysia telah menjalankan operasi di kawasan tasik terbabit hari ini berikutan wujud kemungkinan masih terdapat mayat di kawasan itu.

Beliau berkata, operasi terbabit telah dimulakan pada pukul 7.30 pagi waktu tempatan dan sehingga kini, pasukan tersebut belum menemui sebarang bukti atau mayat mangsa.

''Pasukan siasatan akan menghantar pasukan penyelam kerana dikhuatiri mayat dan angota badan mayat mungkin berada dalam tasik berkenaan berikutan terdapat 62 lagi mangsa belum ditemui.

''Sebanyak 10 penyelam dari tiga negara terbabit akan terlibat dalam operasi ini dengan Malaysia akan menghantar beberapa anggota penyelam VAT69,'' katanya selepas tiba dari Misi Khas ke Ukraine di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Menurut Ahmad Zahid, sehingga kini terdapat seramai 87 pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) ditempatkan di Soledar, Ukraine bagi meneruskan misi tersebut dan mereka tidak dibenarkan membawa senjata untuk memasuki kawasan nahas.

Mengulas mengenai perkembangan misi itu, beliau berkata, Ketua Polis Negara bersama pasukannya telah dibenarkan memasuki kawasan nahas itu yang berada dalam radius 20 kilometer sebanyak dua kali selama satu jam setengah untuk setiap siasatan.

Beliau berkata, sepanjang siasatan itu pasukan dari Malaysia telah menemui kokpit pesawat tersebut di ladang penternakan ayam dan barangan peribadi mangsa di kawasan nahas terbabit.

Ahmad Zahid berkata, sehingga kini lebih 50 peratus siasatan mengenai nahas itu telah berjaya diselesaikan dan pihak siasatan antarabangsa memerlukan sekurang-kurangnya tiga minggu lagi untuk mengeluarkan seluruh bangkai pesawat itu dari kawasan nahas.

''Kita menemui bangkai kokpit itu dengan kesan tembakan peluru berpandu, siasatan ini agak sukar dan akan mengambil tempoh yang lama kerana keutamaan kita bukan sahaja mencari bahan bukti tetapi menyelesaikan urusan pengambilan mayat dan anggota mangsa," katanya.

Mengulas mengenai bahaya yang dihadapi pasukan terbabit, beliau berkata, biarpun tiada jaminan keselamatan diberikan setakat ini pihaknya mendapat kerjasama baik daripada Ukraine dan berharap tiada insiden buruk berlaku terhadap pasukan itu.

Ditanya mengenai urusan penghantaran mayat, beliau berkata, keputusan sama ada menghantar mayat tersebut secara berperingkat atau sebaliknya hanya akan ditentukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140807/dn_02/Turut-cari-mayat-di-kawasan-tasik#ixzz39fODQ4mE  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: