Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 25 August 2014

Tiga lagi jenazah mangsa MH17 tiba


MUHYIDDIN Yassin (kiri) bersama Liow Tiong Lai bertafakur selama seminit semasa Istiadat Penghormatan Jenazah Warga Malaysia MH17 di Kompleks Bunga Raya, KLIA, Sepang, Selangor, semalam. - BERNAMA

SEPANG 24 Ogos - Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini sekali lagi diselubungi suasana hiba, sayu dan sedih apabila dua lagi jenazah mangsa tragedi MH17 tiba dan diturunkan daripada pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH19 untuk istiadat penghormatan hari ini.

Pesawat tersebut selamat mendarat di lapangan terbang ber­kenaan kira-kira pukul 6.53 pagi dan bergerak ke pekarangan kompleks itu pada pukul 8.25 pagi ini.

Istiadat Penghormatan Jenazah Warga Malaysia MH17 di kompleks berkenaan turut dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; menteri-menteri Kabinet dan para tetamu yang lain.

Dua jenazah tersebut ialah Allahyarham Mohd. Ghafar Abu Bakar (Ketua Pramugara) dan mendiang Ng Shi Ing (penumpang).

Pesawat berkenaan turut membawa satu lagi jenazah bagaimanapun identitinya tidak didedahkan atas permintaan keluarga.

Dalam pada itu, tempat duduk khusus untuk ahli keluarga mangsa di kompleks tersebut dipenuhi sejak awal pagi dan jelas riak-riak kesedihan di wajah mereka berikutan kejadian yang menimpa MH17 pada 17 Julai lalu hingga mengorbankan insan tersayang.

Selain dirasai oleh ahli keluarga, tidak dinafikan perasaan sedih itu turut dikongsi bersama pemimpin-pemimpin negara, kenamaan dan para tetamu jemputan yang hadir pada majlis istiadat pagi ini diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri serta rakyat Malaysia keseluruhannya.

Kesayuan semakin terasa apabila jenazah Allahyarham Mohd. Ghafar diturunkan daripada pesawat tepat pukul 8.35 pagi dan kemudian keranda diusung oleh lapan anggota tentera untuk dibawa ke kenderaan jenazah.

Pada waktu yang sama, bekas mengandungi abu mendiang Shi Ing juga diturunkan dan dibawa ke kenderaan jenazah dengan penuh istiadat ketenteraan.

Keranda dan bekas abu itu dilitupi dengan bendera Jalur Gemilang sebagai tanda penghormatan kerajaan terhadap jenazah-jenazah MH17.

Sebaik sahaja selesai kedua-dua jenazah itu masuk ke dalam kenderaan jenazah, Muhyiddin dan para hadirin serta waris berdiri serta bertafakur selama seminit tepat pukul 8.41 pagi.

Buat Allahyarham Mohd. Ghafar, dihadiahkan surah al-Fatihah manakala jenazah Shi Ing, mendiang diberikan penghormatan mengikut kepercayaan masing-masing.

Para hadirin kemudian terus berdiri ketika berlangsungnya upacara lintas lalu kenderaan jenazah keluar dari pekarangan kompleks dengan diiringi oleh lapan anggota bermotosikal daripada unit Polis Tentera selepas tamat tempoh bertafakur.

Sementara itu, 190 anggota tentera daripada 12 Briged Infantri terlibat dalam istiadat berkenaan hari ini.

Kelmarin, 20 jenazah mangsa MH17 yang tiba di tanah air dan telah diberikan penghormatan yang sama membabitkan 450 anggota tentera dan mereka ditugaskan untuk menurun, menanda serta mengusung jenazah ke kenderaan disediakan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140825/dn_08/Tiga-lagi-jenazah-mangsa-MH17-tiba#ixzz3BNLbFTAh  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: