Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 August 2014

PALESTIN : Israel teruskan serangan


PENDUDUK Palestin memerhati sebuah kenderaan yang ranap akibat terkena bedilan tentera Israel di Gaza, kelmarin. -REUTERS

GAZA CITY 25 Ogos - Sekurang-kurangnya 16 lagi penduduk Palestin terbunuh termasuk pegawai kewangan Hamas apabila Israel bertindak melancarkan lebih 30 serangan udara ke atas Gaza sejak tengah malam tadi.

Pasukan perubatan Palestin mengesahkan pegawai kewangan Hamas, Mohammed al-Ghul terbunuh dalam serangan itu ketika beliau sedang memandu di Gaza City.

Selain al-Ghul, enam kanak-kanak antara mangsa yang terkorban apabila tentera rejim Zionis meningkatkan serangan ke atas Gaza sebagai usaha menghapuskan Hamas, dengan serangan udara Israel tertumpu di kawasan utara Gaza.

Dengan angka terbaharu itu, jumlah korban penduduk Palestin dalam serangan Israel di Gaza meningkat kepada 2,112 orang, ketika ekonomi Gaza memerlukan masa lebih tiga tahun untuk pulih semula, ekoran kemusnahan teruk dalam sektor perindustrian, perladangan dan peningkatan kadar pengangguran.

Tiga penduduk Yahudi turut dilaporkan cedera apabila pejuang Palestin melepaskan tembakan di kawasan sempadan Israel-Gaza di Erez.

Menurut laporan portal BBC, lebih 360 kilang dilaporkan musnah atau rosak teruk dan beribu-ribu ekar tanah pertanian terjejas akibat serangan udara, bedilan meriam dan kereta kebal tentera rejim Zionis Israel sejak operasi ketenteraan dilancarkan ke atas Gaza bermula 8 Julai lalu.

Persekutuan Industri Palestin dalam laporannya menyebut, hampir 10 peratus kilang di Gaza tidak boleh beroperasi dan kebanyakan kilang terpaksa menghentikan operasi sepanjang konflik sehingga menyebabkan kerugian lebih AS$70 juta (RM210 juta).

Pertubuhan Pertanian dan Makan (FAO) di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula melaporkan, kira-kira 42,000 ekar tanaman mengalami kerosakan dan setengah daripada ternakan penduduk Gaza juga musnah.

Tambah FAO dalam kenyataannya, lebih sembilan peratus hasil tangkapan ikan terjejas sepanjang tempoh antara 9 Julai dan 10 Ogos lalu.

Penganalisis ekonomi yang beribu pejabat di Gaza, Omar Shaban berkata, anggaran awal kemusnahan ekonomi akibat perang di Gaza menunjukkan peningkatan tiga kali ganda berbanding konflik Hamas-Israel pada 2008-9.

"Malah kadar pengangguran dijangka meningkat sehingga 40 peratus akibat kemusnahan banyak kilang dan tempoh untuk ekonomi Gaza pulih semula bergantung kepada perjanjian gencatan senjata sama ada sekatan ditarik semula atau tidak," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140826/lu_05/Israel-teruskan-serangan#ixzz3BStnkXt8  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: