Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 August 2014

POLITIK : Pas, PKR, DAP perlu kemuka lebih dua nama calon sebelum 3 September ini


SHAH ALAM 27 Ogos - Istana Selangor meminta Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas supaya mengemukakan lebih daripada dua nama calon daripada parti masing-masing untuk dipertimbangkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai Menteri Besar sebelum 3 September ini.

Utusan Malaysia difahamkan, tempoh itu diberikan Istana Selangor menerusi surat rasmi yang dihantar melalui serahan tangan ke pejabat ketiga-tiga parti itu hari ini di atas nama Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail; Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatan, Lim Guan Eng.

Dalam surat yang diutuskan melalui Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani itu, Istana Selangor meminta ketiga-tiga parti berkenaan menyerahkan senarai tersebut bagi membolehkan Sultan Selangor membuat pertimbangan serta memberikan perkenan kepada mana-mana calon yang difikirkan baginda adalah layak untuk menduduki jawatan itu.

Proses itu sejajar dengan konvensi yang sudah diamalkan secara berterusan dalam pelantikan Menteri Besar Selangor sebelum ini.

Selain itu, dalam surat rasmi berkenaan, Istana Selangor turut mengingatkan ketiga-tiga parti terbabit bahawa calon-calon Menteri Besar yang dikemukakan perlu mematuhi Perkara LI (2), Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 yang menetapkan Menteri Besar perlu berbangsa Melayu dan menganut agama Islam.

Malah, surat rasmi itu turut menegaskan mengenai peruntukan di bawah Perkara LI (1), Perkara LIII(2)(a), (4) dan LV(2)(a), Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, bahawa Sultan Selangor telah diperuntukkan dengan kuasa budi bicara mutlak di dalam pelantikan Menteri Besar bagi kerajaan negeri berkenaan yang pada pendapat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Semalam, Sultan Selangor menitahkan pemimpin PAS, PKR dan DAP mencadangkan lebih daripada dua nama daripada setiap parti itu sebagai calon Menteri Besar selepas menerima mengadap penyandang jawatan, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Istana Bukit Kayangan, di sini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140828/po_04/Pas-PKR-DAP-perlu-kemuka-lebih-dua-nama-calon-sebelum-3-September-ini#ixzz3BeLbY7Jd  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: