Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 19 August 2014

PALESTIN : Mangsa kekejaman Zionis mahu dunia buka mata


WIDAD Abu Zaid antara wanita yang masih trauma, terlantar di katil ketika dikunjungi oleh Abdul Azeez Abdul Rahim (depan) dan Anwar Al-Agha (kanan) di Pusat Pediatrik dan Ortopedik, Institut Nassir, Kaherah, Mesir, semalam. - BERNAMA

KAHERAH 15 Ogos - Petang menjelang Hari Raya Aidilfitri, Widad Abu Zaid, 65, berpeluang pulang ke kediamannya di Gaza City selepas dimaklumkan genjatan senjata selama 24 jam telah dipersetujui antara Israel dan Hamas.

Niatnya mahu membuat sedikit persiapan sambutan hari raya, biarpun dalam suasana perang selepas lebih dua minggu terpaksa mencari perlindungan di sekolah yang dibina Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Gaza City.

Dia sedikit lega apabila melihat kediaman yang menempatkan keluarga besarnya masih tidak terusik oleh serangan Israel dan meminta suami, Abdullah serta anaknya, Abu Zaid, 35, keluar membeli barangan keperluan harian.

Tapi kekejaman Israel tidak pernah mengenal erti belas, genjatan senjata yang dipersetujui dicabuli dengan bedilan tiga peluru berpandu yang meranapkan sama sekali kediaman Widad sehingga membunuh lapan ahli keluarganya.

Semua terbunuh ialah wanita dan kanak-kanak yang terdiri daripada seorang menantu perempuan, dua anak perempuan, serta lima cucu Widad yang ketika Israel melancar serangan, mereka baharu sahaja sejam berada di rumah.

Widad sendiri parah, 14 lagi ahli keluarganya yang lain juga menerima nasib serupa dan warga emas itu hanya mengetahui berita sedih tersebut selepas dimaklumkan ketika mendapat rawatan susulan di Institut Nasser, Kaherah.

Sehingga kini, warga emas itu masih trauma dan kadang-kala meracau seorang diri dengan memanggil beberapa nama ahli keluarganya.

"Israel pembunuh. Mereka bunuh wanita dan kanak-kanak. Mereka bunuh keluarga saya. Tiada bangsa lain sezalim Zionis," katanya sambil menahan kesakitan akibat kecederaan parah di perut dan beberapa bahagian badan lain.

Namun, kudratnya ternyata tidak sekuat semangat yang ada apabila Widad berulang kali merintih kesakitan menyebabkan Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M), Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, sebak melihat penderitaan nenek tua itu.

Malah, Duta Palestin ke Malaysia, Dr. Anwar Hamadto Kassem Al-Agha juga tidak mampu menyembunyikan rasa pilu melihat bangsanya diperlakukan sebegitu zalim sehingga beberapa kali dilihat mengesat air mata.

Tambah memilukan lagi suasana, apabila dua cucu Widad yang parah iaitu Roah Abu Zaid, 9, dan Ziyad Abu Zahid, 8, juga menerima rawatan susulan di institut sama tetapi berlainan bilik dan dijaga datuk mereka iaitu Abdullah.

Sewaktu lawatan oleh pasukan misi kemanusiaan Malaysia ke Gaza diketuai KP1M, Ziyad yang ususnya terpaksa dipotong dan kakinya patah, sedang menangis kesakitan serta masih trauma.

Keadaan itu menimbulkan rasa sebak di hampir kesemua sukarelawan kerana Abdullah masih lagi cuba menenangkan cucunya melalui kata-kata semangat biarpun beliau sendiri sedih dengan apa yang berlaku. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140816/dn_12/Mangsa-kekejaman-Zionis-mahu-dunia-buka-mata#ixzz3AnQL1Vnw  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: