Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 August 2014

UiTM : PNB, Hamad Kama Piah, sandwich dan idea gila...


Idris Jusoh bersama-sama Hamad Kama Piah Che Othman bergambar dengan barisan anggota Lembaga Pemegang Amanah Tabung Pendidikan 1 Bilion serta sebahagian kakitangan Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang terdiri daripada alumni UiTM di majlis penyerahan cek untuk tabung itu di Hotel PNB Darby Park di Kuala Lumpur, kelmarin. - utusan/Riduan Rizal Ahmad


Tabung 1 Bilion Alumni UiTM melonjak...

SEBAGAI seorang wartawan kita banyak bergaul dan kenal dengan kapten-kapten industri di negara ini.

Ada yang mudah mesra, ada yang berhati-hati dan ada yang sehingga menjadi sahabat karib.

Bagi orang korporat yang bijak, orang media tidak dibuat musuh. Sebaliknya dianggap sebagai rakan strategik - yang amat diperlukan pada masa-masa tertentu yang kita tidak ketahui bila masanya.

Ketika berlaku krisis korporat, semasa isu korporat sedang panas, semasa berlaku pertikaian buruh dan sebagainya hubungan korporat-media itu cukup penting sekali.

Sesiapa yang belajar mengenai selok-belok perhubungan awam akan tahu peri pentingnya media relations itu. Ia juga membabitkan soal komunikasi strategik bagi menguruskan sesuatu perancangan korporat.

Kelmarin saya hadir dalam satu majlis anjuran Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Saya hadir atas kapasiti sebagai Presiden Alumni UiTM Malaysia (PAUiTM), bukan sebagai wartawan.

Hosnya ialah Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman.

Kami saling mengenali antara satu sama lain, secara profesional.

Namun jika sesiapa mengenali Hamad Kama Piah, beliau bukanlah seorang yang mudah ketika berunding.

Beliau dikenali sebagai seorang ahli korporat yang cukup teliti. Buah fikiran beliau mungkin tidak sama dengan kita. Namun hasilnya sering kali menyebelahi beliau.

Sebenarnya beliau mahu kita mencabar fikiran beliau. Dan fikiran kita sendiri.

"Kita harus mencari kelainan.

"Jangan ikut apa yang orang sudah buat. Be creative and use your own idea," bisiknya kepada saya di majlis itu.

Sempat juga beliau mengingatkan saya bagi memajukan lagi persatuan alumni dan gerak-kerja kami.

Majlis itu diadakan bagi menyerahkan sumbangan PNB kepada Tabung Pendidikan 1 Bilion Alumni UiTM.

PNB mengambil inisiatif mengumpulkan kesemua kakitangan lulusan ITM dan UiTM membantu mengumpul dana untuk tabung itu. Terima kasih kepada semua termasuk yang bukan alumni kerana turut sama menyumbang.

Hasilnya sebanyak RM152,000 berjaya dikumpulkan.

"Saya sedar dari mana saya datang. Tanpa ITM tempat saya belajar dulu, mungkin saya tiada di sini hari ini," kata beliau semasa berucap di majlis itu. Beliau ialah bekas lulusan Diploma Statistik dari Institut Teknologi MARA (ITM).

Sumbangan itu disampaikan kepada Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Tabung Pendidikan 1 Bilion, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin dan disaksikan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh. Kedua-keduanya juga alumni ITM. Turut menyaksikan penyerahan itu ialah pengarah pertama Maktab Mara dan ITM yang kini Pro-Canselor UiTM, Tan Sri Arshad Ayub.

"Pastikan kutipan ini mencapai sasaran sejuta dalam masa terdekat ini," cabarnya lagi kepada saya semasa di meja makan, sambil disampuk oleh Idris, "bukan sejuta Tan Sri tapi sebilion ringgit".

'Idea gila' kutipan 1 bilion itu sebenarnya adalah ilham Idris sendiri April tahun ini. Idris mencabar alumni mengutip dana itu dalam tempoh setahun. Formulanya ialah RM2,000 seorang x 500,000 alumni = RM1 bilion.

Ternyata Hamad Kama Piah tidak lupa daratan. Beliau sedar dari mana asalnya.

Malah beliau bersetuju untuk membantu lembaga pemegang amanah mengendalikan dana itu kelak.

Katanya lagi dalam ucapan itu, pada ketika tahun-tahun 70-an, ITM telah mencabar budak-budak Melayu bumiputera untuk belajar dalam jurusan yang tidak pernah mereka kenali dan tiada di kolej-kolej lain seperti pengangkutan (transport), insurans, jurusan seni lukis, jurusan sebaran am, perakaunan, kulinari dan sebagainya.

"Itulah dia orangnya yang memperkenalkan kursus-kursus itu," katanya sambil menunjuk ke arah Arshad yang berada di meja utama.

Tidak terlintas di fikiran kita semua untuk belajar dalam jurusan-jurusan itu.

"Kini hasilnya PNB diuruskan oleh lebih 30 peratus bekas penuntut UiTM, termasuklah di hotel milik PNB ini iaitu Darby Park."

Mereka inilah yang menguruskan dana PNB bernilai beratus bilion ringgit.

Hamad dengan bangganya menyebut seorang demi seorang para pegawai tingginya, antaranya:

Timbalan Presiden Korporat dan Antarabangsa PNB, Datin Paduka Jamiah Abdul Hamid ialah alumni UiTM. Beliau amat aktif dan komited terbabit dalam persatuan alumni sebagai Ahli Lembaga Pemegang Amanah Tabung 1 Bilion.

Ketua Pegawai Strategik PNB, Datin Paduka Kartini Abdul Manaf juga adalah alumni UiTM; selain Ketua Pegawai Pelaburan PNB, Wan Roshdi Wan Musa; Naib Presiden Kanan yang juga Ketua Juruaudit Dalaman, Paisol Ahmad; Naib Presiden Kanan merangkap Ketua Pegawai Pemasaran PNB, Mohamad Hussin.

Juga Presiden dan CEO syarikat-syarikat kumpulan PNB seperti UMW dan Perodua turut diketuai oleh alumni UiTM yang turut hadir di majlis itu. Mereka ialah Presiden dan CEO Kumpulan UMW Holdings Berhad, Datuk Syed Hisham Syed Wazir serta Presiden dan CEO Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh.

Hamad Kama Piah dengan bangga mendedahkan bahawa daripada 1,000 kakitangan PNB lebih 300 adalah lulusan ITM-UiTM.

Kemuncak majlis itu ialah acara pemakaian tali leher alumni oleh kesemua alumni serta majlis gambar beramai-ramai.

Sementara itu, Lodin juga menceritakan kisah roti sandwich, sebagai makan tengah hari yang dipaksa oleh pengarah Maktab Mara di Jalan Othman, PJ ketika itu Arshad kepada para pelajarnya.

"Walaupun kami marah dengan tindakannya melarang makan nasi, selepas itu baru kami sedar Tan Sri Arshad tidak mahu kami tidur di dalam kelas.

"Jika makan sandwich tidaklah seberat makan nasi dan kita boleh belajar di waktu petang," katanya yang mengimbau kembali di zaman beliau belajar dalam jurusan perakaunan sekitar awal 1960-an.

Kini Lodin ialah Ketua Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan juga Timbalan Pengerusi/Pengarah Urusan Kumpulan, Boustead Holdings Berhad.

Tujuan tulisan ini dibuat bukanlah untuk berbangga-bangga diri, tetapi untuk mendedahkan kepada masyarakat terhadap kejayaan institusi itu.

Ia diwujudkan di bawah matlamat Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi membawa anak-anak Melayu ini untuk berjaya dan hidup dan bersama-sama membangunkan negara ini.

Sejak akhir-akhir ini banyak mulut celupar yang merendah-rendahkan institusi ini. Mereka menuduh kualiti siswazah UiTM tidak lagi cemerlang dan sebagainya.

Ternyata apa yang dilakukan oleh PNB itu membuktikan tohmahan itu meleset.

Ia hanyalah satu propaganda liar yang cuba merosakkan imej institusi Melayu bumiputera itu.

Namun Hamad Kama Piah juga sempat mencabar Idris, selaku Menteri Pendidikan II:

"Jika dahulu sebuah institusi seperti ITM boleh diwujudkan untuk anak-anak bumiputera, apa lagi yang disediakan untuk mereka buat tahun-tahun akan datang..."

Sesungguhnya dalam geopolitik negara yang berubah dan sosioekonomi Melayu yang mencabar - satu lagi 'idea gila' harus dicetuskan!

Terima kasih Tan Sri Hamad. Terima kasih PNB!

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140827/re_05/PNB-Hamad-Kama-Piah-isandwichi-dan-idea-gila#ixzz3BdjvSAWz  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: