Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 August 2014

Amanat buat penjawat awam

Oleh ZULKIFLI SAINUDDIN
pengarang@utusan.com.my

Abdul Khalid Ibrahim (dua dari kiri) bersalam dengan penjawat awam pada Majlis Perhimpunan Bulanan Jabatan-jabatan Kerajaan Negeri Selangor di Dewan Jubli Perak di Shah Alam, Selangor, semalam. UTUSAN/Mohd. Shaharani Saibi

SHAH ALAM 25 Ogos - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membayangkan beliau akan melepaskan jawatannya tidak lama lagi apabila menyatakan misinya untuk membawa transformasi dalam pentadbiran kerajaan negeri termasuk penstrukturan semula industri air dengan Kerajaan Pusat sudah terlaksana.

Dalam ucapan di depan kira-kira 3,000 orang kakitangan awam hari ini, Abdul Khalid berkata, sejak menjadi menteri besar pada Mac 2008, beliau berazam untuk meninggalkan legasi dalam pentadbiran negeri sebagai kayu pengukur kepada kejayaannya.

"Saya ingin meninggalkan legasi seperti apa yang saya lakukan ketika mengetuai Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Kumpulan Guthrie.

"Saya berfikir ketika itu (2008) jika saya boleh meninggalkan legasi dalam kerajaan negeri maka saya anggap saya telah berjaya," katanya ketika berucap dalam majlis perhimpunan bulanan jabatan-jabatan kerajaan negeri di sini hari ini.

Esok, Abdul Khalid akan menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi mendapatkan nasihat baginda tentang kedudukan beliau sebagai menteri besar.

Dalam ucapannya juga, Abdul Khalid memberikan penjelasan mengenai kemelut politik yang sedang melanda negeri ini termasuk membabitkan dasar-dasar pentadbirannya.

Menurut beliau, dakwaan kononnya perjanjian persefahaman penstrukturan semula industri air dengan Kerajaan Pusat tidak menjamin kawalan kerajaan negeri ke atas sumber itu, sebagai satu fitnah.

"Jelas ada yang tidak senang de-ngan usaha kita kerana ada pihak termasuk sebuah parti (politik) telah mendakwa MoU yang ditandatangani tidak menjamin penstrukturan air dapat dijalankan di bawah kawalan kerajaan negeri. Ini adalah satu lagi fitnah," tegasnya.

Mengulas tentang isu pinjaman peribadinya yang turut dimainkan oleh beberapa pihak, Abdul Khalid menjelaskan, tiada apa yang cuba disembunyikan beliau selepas membuat keputusan untuk menyelesaikannya di luar mahkamah.

"Semua penyelesaian tersebut dibuat dengan telus. Tiada apa-apa manfaat yang diberikan kepada sesiapa pun.

"Saya telah mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang terlibat dan biar mahkamah yang membersihkan nama saya," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140826/po_01/Amanat-buat-penjawat-awam#ixzz3BShtCs6F  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: