Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 August 2014

F1 : Langgar Hamilton, Rosberg bakal terima akibat


DUA pemandu Mercedes, Lewis Hamilton (kiri) dan Nico Rosberg berlanggar sesama sendiri pada Grand Prix Belgium di Litar Spa-Francorchamps, Spa kelmarin. - AFP

SPA-FRANCORCHAMPS, Belgium - Hubungan dua pemandu Formula Satu Mercedes, Nico Rosberg dan Lewis Hamilton menjadi semakin tegang selepas Rosberg mengaku sengaja melanggar rakan sepasukannya itu pada Grand Prix Belgium, kelmarin.

Hamilton, 29, sedang mendahului perlumbaan sewaktu Rosberg cuba memintasnya secara agresif di pusingan kedua, menyebabkan tayar kiri belakang keretanya pancit.

Hamilton kemudian terpaksa menarik diri ketika saingan berbaki empat pusingan akibat masalah teknikal.

Pemandu Britain itu mendakwa, Rosberg membuat pengakuan bahawa dia sengaja melanggar keretanya kerana mahu membuktikan sesuatu.

"Pada saya ia sangat jelas tetapi kami baru mengadakan mesyuarat mengenai insiden itu dan secara dasarnya dia mengaku, melakukan perbuatan tersebut secara sengaja.

"Dia kata, dia memang melakukannya walaupun boleh mengelak.

"Dia beritahu kami 'Saya buat begitu untuk membuktikan sesuatu dan kamu jangan hanya mencari jawapan daripada saya, pergi tanya Toto (Wolff, bos Mercedes) atau Paddy (Lowe)'. Tetapi jelas sekali, Toto dan Paddy juga tidak gembira dengan apa yang berlaku," kata Hamilton.

Menurut juara dunia dua kali itu lagi, dia amat pelik dengan reaksi Rosberg sewaktu perbincangan pasukan diadakan bagi menjernihkan keadaan dan memperbaiki hubungan mereka berdua.

"Bukan menjadi tugas anda untuk menghimpit jentera lain, malah di selekoh tersebut tidak ada dinding penghadang.

"Saya benar-benar hairan sewaktu saya mendengar alasannya dalam mesyuarat pasukan. Anda perlu tanya kepadanya apa niat sebenar dia," tambah Hamilton.

Hamilton berkata, Rosberg cuba untuk menyalahkan dirinya sehingga menyebabkan insiden tersebut berlaku.

"Sebaik dia masuk ke dalam bilik mesyuarat dan berkata, semua yang berlaku adalah berpunca daripada kesalahan saya.

"Saya tidak dapat membayangkan bagaimana pasukan akan bertindak," jelasnya.

Sementara itu Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) berkata, mereka mengikuti rapat perkembangan yang berlaku dalam pasukan Mercedes.

Walaupun tidak bercadang membuka siasatan, namun badan dunia itu mengakui, jika dakwaan Hamilton benar, maka tindakan Rosberg mengundang padah. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140826/sl_04/Langgar-Hamilton-Rosberg-bakal-terima-akibat#ixzz3BSCW8OAF  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: