Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 August 2014

Nizar didakwa fitnah Perdana Menteri

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my

Mohammad Nizar Jamaluddin ketika hadir di Mahkamah Sesyen, Ipoh, semalam. - Utusan/HANAFI KHAMIS

IPOH 25 Ogos - Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu ceramah politik, dua tahun lalu.

Mohammad Nizar, 57, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Changkat Jering mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut yang didakwa dilakukan dalam ucapannya kepada orang ramai di Taman Desa Pakatan di sini, antara pukul 9 malam dan 12 tengah malam, 23 April 2012.

Ketua Pembangkang negeri yang juga Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas negeri itu didakwa mengetahui tohmahan seperti yang terkandung dalam transkrip ucapan seperti dalam Lampiran A yang disertakan bersama-sama kertas pertuduhan tersebut akan merosakkan nama baik Najib.

Dalam ucapannya itu , Mohammad Nizar didakwa menuduh Najib telah memanggil semua pemimpin angkatan tentera untuk bertanyakan pendirian mereka sekiranya Barisan Nasional (BN) tumbang dalam pilihan raya.

Pertuduhan terhadap Mohammad Nizar dikemukakan mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Dengan pertuduhan tersebut, ahli politik Pas itu kini berdepan kehilangan kelayakan sebagai ADUN sekiranya didapati bersalah oleh mahkamah dan dikenakan hukuman penjara lebih dari setahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000.

Dalam prosiding hari ini, Hakim Madihah Harullah membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin sementara menunggu sebutan kes pada 26 September ini.

Pendakwaan dikendalikan oleh Ketua Unit Pendakwaan Negeri, Masri Mohd. Daud dan Timbalan Pendakwa Raya, Fadhli Ab. Wahab manakala tertuduh diwakili 12 peguam bela yang diketuai oleh Hatim Musa.

Peguam lain terdiri daripada Asmuni Ani, Aminuddin Zulkipli, Mohd. Fitri Asmuni, M. Kulasegaran, Nga Hock Cheh, N. Selvam, A. Sivanesan, Mohamad Hanipa Maidin, Leong Cheok Keng, Mohammad Zamri Ibrahim dan Chan Sook Ching.

Terdahulu, Masri memohon mahkamah mengenakan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin terhadap Mohammad Nizar.

Bagaimanapun, Asmuni memohon anak guamnya tidak dikenakan sebarang jaminan kerana sebagai Ketua Pembangkang negeri, beliau akan memberi kerjasama kepada pihak pendakwaan.

"Jika permohonan ini ditolak saya memohon supaya jaminan dikurangkan sebanyak 10 peratus daripada jumlah yang ditetapkan oleh mahkamah," katanya.

Masri sebaliknya menyatakan jumlah jaminan yang dicadangkan pihak pendakwaan adalah satu jumlah yang wajar.

Terdahulu, Mohammad Nizar hadir ke mahkamah kira-kira pukul 9 pagi dengan ditemani isterinya, Datin Seri Fatimah Taat serta beberapa pemimpin pembangkang lain.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140826/ma_01/Nizar-didakwa-fitnah-Perdana-Menteri#ixzz3BSwVt26j  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: