Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 August 2014

Lapan lagi jenazah nahas MH17 tiba 2 September


Muhyiddin Yassin

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Lapan lagi mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MH17) yang telah dikenal pasti akan dibawa pulang ke tanah air pada 2 September ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, daripada jumlah itu, tujuh mangsa adalah rakyat Malaysia manakala seorang lagi merupakan rakyat Belanda.

Katanya, pada masa ini, lapan jenazah tersebut sedang melalui proses dokumentasi di Amsterdam, Belanda.

"Dengan kepulangan lapan lagi jenazah ini, bermakna 32 jenazah rakyat Malaysia akan dan telah selamat dibawa pulang ke tanah air.

"Setakat ini kita telah berjaya membawa pulang 24 jenazah rakyat Malaysia dari Amsterdam. Jumlah ini melibatkan penumpang dan anak kapal serta krew teknikal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, istiadat penghormatan lapan jenazah itu akan diadakan di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagaimana istiadat penghormatan jenazah yang diadakan sebelum ini.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, maklumat terperinci mengenai lapan jenazah itu akan dimaklumkan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Koordinasi Istiadat Penghormatan Jenazah Tragedi MH17 yang dijadualkan berlangsung pada 1 September ini.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah berusaha memastikan pasukan penyiasat dan pihak keselamatan Malaysia dibenarkan memasuki semula kawasan nahas sekali gus menjalankan tugasan yang belum selesai khususnya bagi mencari mayat yang masih belum ditemui.

Beliau menambah, dalam menangani tragedi itu, kerajaan amat konsisten bahawa pihak yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat MH17 mesti dibawa ke muka pengadilan dan menerima hukuman yang sekeras-kerasnya.

"Pihak kerajaan amat berharap agar semua pihak termasuk media dapat menghormati kesedihan yang dirasai keluarga mangsa tragedi MH17 dan bersama-sama menjaga privasi dan sensitiviti mereka," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140828/dn_02/Lapan-lagi-jenazah-nahas-MH17-tiba-2-September#ixzz3BeQOi54T  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: