Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 August 2014

POLITIK : Pas serah kepada istana lantik MB


Mustafa Ali

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Pas menyerahkan kepada perke-nan dan kebijaksanaan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk menentukan pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pendirian terbaharu parti itu dilihat tidak sehaluan dengan keputusan majlis pimpinan pakatan pembangkang yang mencalonkan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail bagi jawatan tersebut.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali bagaimanapun enggan mengulas lanjut tentang pendirian awal parti itu untuk mengemukakan dua nama sebagai calon Menteri Besar Selangor.

"Kita tidak sebut secara spesifik, kenya-taannya macam ini, awak tafsirlah sendiri bagaimana.

"Kita buat kenyata-an terbuka seperti ini, apabila kita sebut serah kepada perkenan dan kebijaksanaan Sultan Selangor, baginda boleh pilih," katanya dalam sidang akhbar selepas menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat di Pejabat Agung Pas di sini hari ini.

Yang turut hadir, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub; Penolong Setiausaha Agung Pas, Khairul Faizi Ahmad Kamil dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah.

Minggu lalu, Pas memutuskan untuk mencalonkan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali bagi jawatan Menteri Besar Selangor bersama-sama Wan Azizah.

Dalam perkembangan berkaitan, Mustafa memberitahu, sebanyak 13 ADUN Pas di Selangor tidak akan menandatangani akuan bersumpah bagi menyatakan sokongan terhadap Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor.

"Ia tidak berbangkit lagi. Jika kamu tanya tandatangan atau tidak, tidak berbangkit itu maknanya tidaklah," jelasnya.

Beliau menambah, Pas juga belum mengambil sebarang tindakan terhadap ADUN Hulu Kelang, Saari Sungib dan ADUN Morib, Hasnul Baharuddin yang membelakangkan parti dengan menyatakan sokongan kepada Wan Azizah pada 14 Ogos lalu.

"Pas Selangor telah memberi laporan awal dan kita sedang me-nunggu laporan terperinci," katanya.

Berhubung Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor, Mustafa berpandangan, calon pakatan pembangkang yang bakal bertanding nanti tidak semestinya daripada PKR.

"Dalam kaedah biasa, parti yang bertanding pada pilihan raya umum akan bertanding pada pilihan raya kecil, tetapi tidak semestinya terikat begitu," katanya.

Menurut beliau, faktor boleh menang akan diberi keutamaan dalam memilih calon pakatan pembangkang untuk bertanding pada pilihan raya kecil DUN itu nanti.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, calon PKR, Saharun Ibrahim dan calon Bebas, Izat Bukhary Ismail Bukhary tewas kepada penyandangnya, Allahyarham Datuk Noor Zahidi Omar daripada Barisan Nasional (BN),

Kerusi DUN Pengkalan Kubor kosong berikutan kematian Allahyarham Noor Zahidi akibat penyakit kanser hati di sebuah hospital di Guangzhou, China Rabu lalu.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140826/po_04/Pas-serah-kepada-istana-lantik-MB#ixzz3BT0apJMx  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: