Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 5 August 2014

Obama paksi pembunuhan penduduk Gaza - Duta Palestin


Abdul Azeez Abdul Rahim bersama Duta Palestin ke Malaysia, Dr. Anwar Hamadto Kassem Al-Agha (tengah) bergambar bersama 65 peserta yang terdiri daripada doktor, media dan sukarelawan dalam misi bantuan kemanusiaan ke Gaza selepas menghadiri penutupan kursus dan latihan pengurusan krisis dan keselamatan di Kuala Lumpur, semalam. Objektif misi tersebut adalah bagi menyampaikan bantuan 40 tan metrik berbentuk ubat-ubatan dan makanan. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Palestin menggelarkan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, sebagai paksi yang menyokong pembunuhan hampir 1,800 penduduk tidak berdosa terutama golongan wanita dan kanak-kanak di Gaza oleh Israel.

Duta Palestin ke Malaysia, Dr. Anwar Hamadto Kassem Al-Agha berkata, Obama dan AS patut malu dengan label kononnya negara kuasa besar itu jaguh demokrasi dunia tetapi sanggup membiarkan pembunuhan warga Palestin dengan menyokong rejim Zionis.

"Apakah Obama fikir tentera Israel yang menceroboh Gaza datang untuk membeli-belah? Obama patut merasa malu dengan diri sendiri kerana dunia melihat bagaimana penduduk Gaza disembelih setiap hari oleh Israel. Tindakan Hamas hanya mempertahankan diri.

"Sokongan Obama ke atas Israel merupakan hipokrasi terbesar AS dalam sejarah peradaban kemanusiaan," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis penutup Latihan Keselamatan Taktikal untuk peserta Misi Kemanusian Gaza di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Biro Kebajikan UMNO, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang juga merupakan Pengerusi Kelab Putra 1Malaysia iaitu badan bertanggungjawab menganjurkan Misi Kemanusiaan Gaza bermula 12 hingga 20 Ogos ini.

Semalam, Obama sebaik sahaja beliau menandatangani kelulusan dana berjumlah AS$255 juta (RM817 juta) untuk membangunkan sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome di Israel, sekali lagi mengulangi sokongan kepada rejim Zionis.

Kelulusan dana itu hanya berselang dua hari selepas Pentagon mengumumkan penghantaran bekalan peluru tambahan kepada Israel sekali gus membuktikan AS tidak pernah mengambil peduli soal krisis dan jenayah kemanusiaan yang dilakukan Zionis di Gaza.

Dalam pada itu, Abdul Azeez menyifatkan peserta misi kemanusiaan kali ini yang berjumlah 65 orang telah bersedia sepenuhnya untuk menghadapi sebarang kemungkinan di luar jangka di Gaza, ekoran ancaman berterusan daripada Israel.

"Kita mendoakan yang terbaik untuk misi kali ini tetapi mengambil kira situasi semasa di Gaza, khususnya sikap Israel yang sentiasa mencabuli genjatan senjata memerlukan semua peserta dilengkapi dan didedahkan dengan aspek keselamatan.

"Latihan ini adalah berdasarkan kepada pengalaman kami sebelum ini dan bagaimana semua pihak perlu mematuhi peraturan operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan demi keselamatan semua peserta yang terlibat dalam misi kali ini," jelasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140804/dn_05/Obama-paksi-pembunuhan-penduduk-Gaza---Duta-Palestin#ixzz39U6MmFc0  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: