Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 5 August 2014

PALESTIN - AS sumbang AS$210 bilion sejak 1948


KERETA kebal Israel, Merkava bergerak di sempadan Israel dan Gaza selepas Israel mula mengundurkan sebahagian tentera daratnya dari wilayah Gaza setelah melancarkan serangan ke atas wilayah Palestin itu selama 26 hari. - AFP

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Sokongan Amerika Syarikat (AS) terhadap Israel bagi menyerang dan merampas wilayah Palestin bukan perkara baharu kerana negara Uncle Sam tersebut telah menyalurkan bantuan dianggarkan mencecah AS$210 bilion (RM674.5 bilion) kepada rejim Zionis itu sejak 1948.

Menurut Pegawai Penyelidik Pusat Kajian Aman Palestin Berhad, Salman Abdul Rahman, bantuan itu termasuk dalam bentuk kewangan dan juga teknologi ketenteraan, sekali gus menyatakan pendirian sebenar negara itu dalam menyokong tindakan kejam tersebut.

"Daripada kajian dan fakta yang diperoleh, AS memang tidak pernah berubah pendirian menyokong tindakan Israel merampas tanah rakyat Palestin dengan bantuan mencecah AS$210 bilion sejak 66 tahun lepas. Malah, bantuan itu masih diteruskan sehingga kini.

"AS telah memperbaharui komitmen mereka ke atas Israel sejak 2003 apabila setiap tahun tidak kurang AS$3 bilion (RM9.6 bilion) disalurkan kepada Israel bagi membantu negara Yahudi itu. Ia termasuklah serangan ke atas Gaza pada hari ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut katanya, masyarakat dunia sudah tidak hairan dengan pendirian AS itu termasuk Presiden Barack Obama secara terbuka menyokong serangan terbaharu Israel ke atas Gaza yang kini telah membunuh 1,650 nyawa dan mencederakan 8,700 penduduk.

Malah jelas beliau, Konvensyen Perkongsian Perjanjian Amerika-Israel (AIPAC) yang ditandatangani oleh kedua-dua negara tersebut setiap tahun adalah bertujuan merangka kerjasama dalam pelbagai bidang termasuklah isu yang berlaku di Palestin.

"Setiap tahun dua negara ini akan bersidang dalam AIPAC bagi membincangkan kerjasama dua hala dan ia direstui oleh kebanyakan ahli politik AS. Contohnya seramai 97 Ahli Kongres AS menyokong tindakan Israel menyerang Gaza sejak 8 Julai lepas," ujarnya.

Sementara itu, Penganalisis Geopolitik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Mohd. Fuad Mat Jali menyatakan kekesalannya kerana tiada usaha setakat ini dapat menyekat kekejaman Israel itu.

Beliau hairan kerana badan dunia seperti Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) tidak mampu melakukan apa-apa resolusi atau tindakan mendesak negara Yahudi tersebut daripada terus mencabuli gencatan senjata di Gaza.

"Saya tidak hairan kalau PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) tidak melakukan apa-apa untuk menghentikan serangan itu kerana AS sendiri merupakan salah sebuah negara kuasa veto penyokong kuat Israel. Tetapi apa yang menghairankan saya adalah mana perginya OIC?

"Dalam isu ini, bantahan dan tekanan perlu terus dilakukan ke atas Israel termasuk negara anggota OIC juga mesti bertindak segera mencari jalan menghalang kekejaman terhadap penduduk Gaza. OIC masih belum terlambat," jelasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140804/dn_03/AS-sumbang-AS210-bilion-sejak-1948#ixzz39U54zKeD  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: