Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

Jawatankuasa Koordinasi terima mangsa MH17 ditubuh


HISHAMMUDDIN TUN HUSSEIN

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Kabinet bersetuju menubuhkan sebuah Jawatankuasa Koordinasi bagi menerima mangsa-mangsa pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang akan diterbangkan dari Belanda.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perkara itu dicapai selepas perbincangan lanjut mengenai persediaan rapi bagi menyambut dan memberi penghormatan terakhir kepada warganegara Malaysia yang terkorban dalam tragedi itu.

''Jawatankuasa Koordinasi ini akan dinaungi oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan dianggotai oleh 10 menteri yang berkenaan manakala saya selaku Menteri Pertahanan dipertanggungjawabkan mengkoordinasi Jawatankuasa Koordinasi tersebut," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pesawat MH17 dipercayai ditembak jatuh oleh peluru berpandu darat ke udara (SAM) ketika dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur pada 17 Julai lalu.

Pesawat dengan 298 penumpang dan anak kapal itu terhempas di wilayah Donetsk di timur Ukraine, sebuah wilayah yang dikawal oleh puak pemberontak pro-Rusia.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, mesyuarat pertama jawatankuasa koordinasi tersebut akan diadakan esok pada pukul 12 tengah hari di Kementerian Pertahanan dan dipengerusikan oleh beliau sendiri.

Sebelum itu, jelasnya, beliau terlebih dahulu akan mempengerusikan satu mesyuarat khas di peringkat Kementerian Pertahanan pada sebelah pagi.

"Selain itu, Jawatankuasa Operasi melibatkan pegawai-pegawai kanan kementerian dan agensi yang berkenaan telah mengadakan dua mesyuarat penyelarasan pada 25 dan 31 Julai lalu berhubung perkara ini," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140807/dn_03/Jawatankuasa-Koordinasi-terima-mangsa-MH17-ditubuh#ixzz39fPXhICU  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: