Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

MH17 - Reda andai ada yang tidak ditemui

Oleh MD AZRIN ROSLY
pengarang@utusan.com.my

DRAHMAN Jiee (kiri) dan Rohani Abdul Karim (kanan) mengaminkan doa dalam Majlis Jalinan Kasih Aidilfitri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di Kuching, Sarawak, semalam.

KUCHING 31 Julai Abang sulung kepada Tambi Jiee, 49, yang terkorban dalam nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 bersama isteri dan empat anaknya, reda seandainya ada dalam kalangan mayat enam beranak itu gagal ditemui kerana menganggap semua yang terjadi adalah ketentuan Allah.

Drahman Jiee berkata, jika boleh, memang menjadi harapan mereka sekeluarga mahu mendapatkan kesemua jenazah ahli keluarga mereka itu dalam apa juga keadaan.

Bagaimanapun, katanya, mereka terpaksa reda seandainya ada dalam kalangan ahli keluarganya itu tidak ditemui kerana berpendapat apa yang terjadi di dunia ini sudah tentu mempunyai hikmah di sebaliknya.

''Tapi kalau seandainya tidak terdapat secebis pun (mayat), kalau tidak dapat, tidak dapatlah, itulah ketentuan Allah SWT, kita kena reda atas semua ini.

''Itu semua adalah ketetapan Allah SWT yang ada hikmah di sebaliknya. Yalah, semua orang berdoa nak semuanya dapat walau sekecil mana atau pun sebesar mana.

"Kalau dapat semua alhamdulillah...andai kata seorang tidak dapat, kita kena pasrah kepada takdir Allah SWT,'' katanya dalam nada tenang.

GAMBAR Tambi Jiee, Ariza Ghazalee dan empat anak mereka yang dirakamkan semasa Hari Raya Aidilfitri tahun lalu.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui semasa hadir Majlis Sambutan Rumah Terbuka Jalinan Kasih Aidilfitri Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di sini hari ini.

Tambi dan isteri, Ariza Ghazalee, 46, bersama empat anak mereka iaitu Muhammad Afif, 19; Muhammad Afzal, 17; Marsha Azmeena, 15, dan Muhammad Afruz, 13, adalah antara penumpang yang menaiki pesawat MH17 yang terhempas di timur Ukraine pada 17 Julai lalu.

Drahman memberitahu, penerangan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengenai pengurusan jenazah di dalam Islam adalah cukup mudah iaitu seandainya mayat dijumpai walau sekecil mana pun pastikan ia diuruskan mengikut cara Islam.

''Jenazah kena dimandikan kalau boleh mandi, kalau tidak boleh ditayamumkan, dikafankan kemudian disembahyangkan dan dikebumikan.

"Kami keduadua belah keluarga kepada enam beranak ini juga telah bersetuju akan mengebumikan jenazah mereka, InsyaAllah di Tanah Perkuburan Semariang di sini,'' katanya.

Dalam pada itu, Drahman mewakili keluarga mereka turut mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan serta seluruh rakyat Malaysia kerana memberi perhatian serta sokongan kuat kepada mereka sekeluarga.

"Ini (tragedi) adalah ketetapan Allah SWT. Kini, segala urusan bukan sahaja menjadi urusan keluarga tetapi urusan seluruh negara kerana negara turut terlibat," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140801/dn_07/Reda-andai-ada-yang-tidak-ditemui#ixzz39g3uTz5v  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: