Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

MH17 : 80 mayat mangsa dipercayai masih di lokasi kejadian


SEKUMPULAN anggota Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah (OSCE) yang menyertai Misi Pemantauan Khas ke Ukraine mengadakan pertemuan dengan kumpulan pemberontak di Donetsk, kelmarin. - AFP

SYDNEY 31 Julai - Menteri Luar Australia, Julie Bishop percaya kira-kira 80 mayat mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17, masih berada di lokasi pesawat itu terhempas di timur Ukraine, selain menyuarakan kebimbangan penglibatan Rusia untuk menghalang pasukan misi antarabangsa memasuki kawasan insiden.

Portal berita stuff.co.nz yang memetik kenyataan Bishop berkata, tugas utama pasukan siasatan antarabangsa termasuk anggota polis dari Australia, Belanda dan Malaysia adalah untuk mencari dan membawa pulang mayat selain mencari bukti yang menunjukkan pihak bertanggungjawab menembak jatuh pesawat MH17.

"Saya bimbang jika Rusia mengganggu usaha pasukan polis dan pakar memasuki lokasi nahas dengan melancarkan serangan meriam pada setiap hari di kawasan pertempuran antara tentera kerajaan Ukraine dan kumpulan pemberontak pro-Moscow.

"Walaupun saya tidak boleh menyalahkan pihak yang bertanggungjawab melancarkan serangan itu, kerajaan Kiev memberi jaminan bahawa tentera Ukraine tidak melancarkan serangan tersebut," katanya.

Bagaimanapun Perdana Menteri Australia, Tony Abbott menyuarakan pandangan yang berbeza apabila menyifatkan dakwaan Bishop berhubung penglibatan Rusia masih terlalu awal untuk disahkan.

Ditanya sama ada Rusia memainkan peranan dalam menggagalkan usaha misi pasukan polis Australia memasuki lokasi nahas MH17, Abbot berkata, Moscow dilihat hanya mengejar kepentingan sendiri.

"Tetapi saya mengesyaki Rusia mungkin mempunyai kepentingan untuk memastikan misi tersebut berjaya.

"Masih terlalu awal mengatakan pembabitan Rusia dan jika pasukan misi berjaya masuk ke lokasi nahas untuk mengeluarkan mayat dan membantu siasatan tanpa dihalang oleh pemberontak, kita tahu bahawa beliau (Presiden Vladimir Putin) telah membantu sebaik mungkin," katanya.

Kenyataan Abbott itu dilihat seolah-olah beliau tidak mahu menyalahkan Rusia dalam insiden MH17 walaupun sekutunya, Amerika Syarikat (AS) menuduh Moscow terlibat dalam kes menembak jatuh pesawat MAS yang membawa 298 penumpang tersebut pada 17 Julai lalu di timur Ukraine, kawasan yang dikuasai pemberontak pro-Rusia.

Malah sebelum ini, Abbott enggan mengikut jejak AS dan Kesatuan Eropah (EU) untuk mengenakan sekatan ke atas Rusia sebagai langkah menekan Putin agar menghentikan sokongan ke atas aktiviti kumpulan pemberontak pro-Moscow di timur Ukraine.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140801/dn_06/80-mayat-mangsa-dipercayai-masih-di-lokasi-kejadian#ixzz39fp1IwnK  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: