Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

MH17 - PDRM mula siasat kawasan nahas

Oleh AZRAI MOHAMMAD
pengarang@utusan.com.my

Khalid Abu Bakar (kanan) meneliti mangkuk bertulis Malaysia Airlines di kawasan nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH17 di Donestk, Ukraine, semalam. - Gambar/FB PDRM

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Pasukan Siasatan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang diketuai Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini memulakan siasatan di kawasan nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH17 di Donestk, Ukraine.

Menurut Facebook rasmi PDRM, pasukan berkenaan hanya dibenarkan berada di lokasi itu selama sejam setengah bermula pukul 2.30 petang hingga 4 petang waktu tempatan.

Turut serta, Timbalan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Muhammad Fuad Abu Zarim.

Semalam, pasukan berkenaan tidak dapat memasuki kawasan nahas berikutan insiden tembak-menembak meriam antara tentera Ukraine dan puak pemisah.

Bagi tujuan keselamatan, puak pemisah tidak membenarkan Pasukan Siasatan Khas PDRM menjalankan kerja-kerja pemeriksaan dan hanya dapat berlindung di kawasan berhampiran lokasi nahas di sekitar tepi jalan, menunggu sehingga keadaan lebih stabil dan selamat.

Berdasarkan gambar-gambar yang dimuat naik menerusi Facebook PDRM, pasukan itu memasuki kawasan nahas menaiki bas dengan diiringi oleh pacuan empat roda pihak berkuasa.

Kesemua mereka juga diwajibkan memakai vest berwarna hijau tertera perkataan MH17 recovery.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengadakan perbincangan mengenai insiden MH17 dengan Menteri Perdagangan dan Ekonomi Ukraine, Pavlo Sheremeta di Kiev.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140806/dn_04/PDRM-mula-siasat-kawasan-nahas#ixzz39ZJkn7Vw  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: