Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

PALESTIN : Boikot Israel dapat sambutan


Seorang wanita memegang poster tertulis 'Boikot Israel' dalam satu demonstrasi membantah kekejaman Israel di Berlin, Jerman pada 1 Ogos lalu. - REUTERS

GAZA CITY 5 Ogos - Kempen memulaukan produk Israel, BDS (boikot, lupus, sekatan) berhubung kekejaman rejim Zionis itu terhadap penduduk Genting Gaza, semakin mendapat perhatian masyarakat dunia yang membantah kezaliman ke atas penduduk awam tidak berdosa terutamanya bayi dan kanak-kanak.

Pemulauan ke atas rejim Yahudi itu kali ini, turut dilaksanakan secara meluas bukan sahaja membabitkan barangan yang dihasilkan Israel, tetapi juga universiti-universitinya, bank-bank, pihak yang menyalurkan bantuan kewangan kepada Israel serta institusi berkaitan Israel.

Selebriti antarabangsa secara terbuka turut mengecam tindakan ganas Israel selain produk yang dihasilkan di kilang-kilang yang dibina Tebing Barat, tanah yang dirampas daripada penduduk Palestin turut terjejas.

Antara produk yang diboikot ialah Sodastream, Marks & Spencer, Morrisons, Waitrose, McDonalds, Coca-Cola, Motorola, HP, Nestle, Revlon, Ralph Lauren dan Starbucks.


Dua pemuda Palestin, memerhatikan kemusnahan besar akibat serangan Israel di kawasan perumahan Shejaiya di timur Gaza City, semalam. - REUTERS

Masyarakat dunia sanggup mengenepikan faktor agama dengan bersatu atas faktor kemanusiaan ekoran konflik selama sebulan itu yang meragut nyawa lebih 1,800 penduduk Palestin, kebanyakannya orang awam.

Menurut BDS, kempen boikot berkesan pada dua peringkat iaitu dengan menimbulkan kesedaran kepada orang ramai tentang pendudukan dan aparteid Israel yang mendapat sokongan masyarakat antarabangsa.

Kempen itu berkesan sekiranya tekanan ekonomi digunakan ke atas Israel dengan kempen boikot tersebut yang sedang berlangsung bukan sahaja melibatkan individu malah keseluruhan pertubuhan dan negara.

Selain boikot dari masyarakat dan negara Islam, kempen itu turut merebak dalam kalangan negara Eropah yang merupakan rakan dagang terbesar Israel.

Tindakan itu dijangka mendatangkan kerugian lebih AS$5 bilion (RM15.5 bilion) dalam tempoh setahun kepada Israel.

Tahun lalu, langkah boikot ke atas produk seperti buah kurma dan anggur yang ditanam di Lembah Jordan yang dirampas Israel, mengakibatkan kerugian sebanyak AS$29 juta (RM89.9 juta) kepada peneroka haram Yahudi yang tinggal di situ.

Menurut Washington Post, pendapatan daripada aktiviti eksport juga merosot sebanyak 14 peratus selepas rangkaian pasar raya Eropah memulaukan produk berkenaan.

Kempen BDS yang dilancarkan sejak 2005 juga membuatkan banyak pelabur di Israel menutup kilang-kilang mereka di Tebing Barat antaranya syarikat Sweden, Assa Abloy berikutan imej buruk yang diterima firmanya kerana beroperasi di Tebing Barat.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140806/lu_05/Boikot-Israel-dapat-sambutan#ixzz39ZIIRZTo  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: