Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 8 August 2014

MH17 - Pasukan penyiasat PDRM dipindah


KUALA LUMPUR 7 Ogos - Pasukan penyiasat khas tragedi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 yang turut membabitkan pasukan dari Belanda dan Australia mengambil keputusan meninggalkan Forward Operating Based (FOB) di Soledar berikutan keadaan keselamatan yang semakin membimbangkan di timur Ukraine.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, kesemua 18 anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang berada di pangkalan itu telah dipindahkan keluar secara berperingkat sejak 10.15 pagi ini (waktu tempatan) dan dijangka tamat sehingga pukul 12 tengah malam ini.

"Semua aktiviti pencarian mayat, bukti dan maklumat terbaharu di lokasi kejadian akan dihentikan seketika sehingga kami mendapat arahan selanjutnya.

"Kesemua pegawai dan anggota yang berada di situ (pangkalan) sempat mengadakan upacara bertafakur moment of silent yang diketuai oleh Komander FOB," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Khalid, anggota pasukannya yang menjadi petugas MH17 di Kharkiv juga berada dalam keadaan berjaga-jaga.

"Sekiranya keadaan tidak selamat, mereka juga akan segera dipindahkan ke Kiev, Ukraine atau terus ke Amsterdam, Belanda," katanya lagi.

Sementara itu, mengulas perkembangan pencarian bukti dan barangan milik mangsa MH17 semalam, Khalid memberitahu, semalam dua anggotanya bersama salah satu pasukan penyiasat MH 17 mengedarkan risalah kepada penduduk Kampung Grobove berhampiran sebuah bangunan kelab yang terletak berdekatan dengan kawasan nahas pesawat MH 17.

"Risalah dalam bahasa tempatan itu diedarkan bagi menyeru penduduk kampung berkenaan supaya menyerahkan kembali barang-barang milik mangsa nahas yang telah diambil oleh mereka," katanya.

"Terdapat juga beberapa orang penduduk tampil memberi kerjasama dengan memulangkan kembali dua barang kemas milik mangsa di bangunan kelab berkenaan," jelasnya lagi.

Operasi pencarian di kawasan nahas itu melibatkan seramai 40 petugas MH17 yang diwakili PDRM, Australia dan Belanda dengan 14 buah kenderaan yang terdiri daripada sebuah kenderaan polis untuk tugas pengiring, dua buah bas mini, dua kenderaan perubatan, sebuah van Unit Anjing Pengesan (K9) dan sebuah lori sejuk beku bagi membawa pulang mayat.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140808/dn_04/Pasukan-penyiasat-PDRM-dipindah#ixzz39lHBR8xe  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: