Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 8 August 2014

MH17 - Misi pencarian digantung


THE HAGUE 7 Ogos - Pasukan pakar antarabangsa dari Belanda, Malaysia dan Australia menggantung misi pencarian mayat penumpang dan serpihan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17, hari ini ekoran situasi keselamatan yang semakin buruk di timur Ukraine.

Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte dalam sidang akhbarnya di sini memberitahu, pertempuran antara tentera Ukraine dan kumpulan pemberontak pro-Rusia semakin meningkat di sekitar lokasi nahas menyebabkan usaha mencari mayat penumpang MH17 berada dalam keadaan bahaya.

Rutte berkata, risiko yang perlu ditanggung oleh pasukan pakar dari Belanda, Malaysia dan Australia sangat tinggi untuk meneruskan tugas di kawasan nahas.

"Situasi di timur Ukraine dan lokasi pesawat MH17 terhempas semakin buruk, sekali gus menyukarkan pasukan pakar melaksanakan tugas mereka.

"Kami telah melakukan segala usaha yang termampu mengikut situasi semasa di timur Ukraine," katanya.

Rutte turut mengumumkan bahawa sejumlah besar barangan mangsa nahas termasuk album gambar, barangan kemas, kamera, buku nota, pasport dan alat permainan dijangka tiba di Belanda dalam tempoh terdekat.

Awal pagi semalam, pasukan penyiasat dari Belanda, Malaysia dan Australia menyebarkan risalah kepada penduduk tempatan di kampung kecil Rozsypne untuk meminta pertolongan mereka mencari sisa mayat dan barangan milik mangsa pesawat MH17, selain melaporkan maklumat tentang nahas tersebut.

Pegawai polis Belanda yang mengetuai misi di Ukraine, Pieter-Jaap Aalbersberg turut menyuarakan kebimbangan tentang keselamatan pasukan penyiasat yang hampir terkena tembakan akibat pertempuran antara tentera Ukraine dan kumpulan pemberontak pro-Rusia.

Jelasnya, keselamatan pasukan penyiasat merupakan perkara paling utama dan mereka terpaksa berpindah ke tempat yang selamat bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada penduduk kampung yang membantu misi ini tetapi saya berasa kecewa kerana gagal melaksanakan tugas penting di lokasi nahas.

"Bagaimanapun, kami berasa lega kerana berjaya membawa pulang beberapa cebisan mayat dan barangan mangsa nahas MH17," katanya.

Menteri Luar Belanda, Frans Timmermans dalam satu kenyataan yang disiarkan melalui laman sosial Facebook berkata, misi penyiasatan dan pencarian akan diteruskan sebaik-baik sahaja situasi di lokasi nahas mengizinkan. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140808/dn_01/Misi-pencarian-digantung#ixzz39lFe0OWF  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: