Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 5 August 2014

MH17 - Doakan keselamatan petugas di lokasi


Ahmad Zahid Hamidi (kanan) ketika menghantar Khalid Abu Bakar (dua dari kanan) dan pasukan PDRM di stesen kereta api, Kiev, Ukraine, kelmarin.

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi meminta seluruh rakyat Malaysia mendoakan keselamatan petugas pasukan keselamatan negara dalam menjalankan siasatan di lokasi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 terhempas di Donetsk, timur Ukraine.

"Saya mohon para sahabat dan rakyat Malaysia keseluruhannya agar mendoakan kami dari KDN (Kementerian Dalam Negeri) dan PDRM (Polis Diraja Malaysia) agar selamat menjalankan tugas siasatan di lokasi kejadian di Ukraine.

"Dan semoga kami selamat kembali setelah selamat menjalankan tugas. Kami pohon doa restu agar semua berpihak kepada kami," katanya dalam rakaman video di Kiev, Ukraine hari ini.

Ahmad Zahid berkata demikian ketika menghantar pasukan PDRM yang diketuai Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang berlepas dengan kereta api dari Kiev ke Kharkiv, sejauh 500 kilometer semalam, sebelum meneruskan perjalanan ke Soledar, kira-kira 100 kilometer dari lokasi nahas.

Khalid yang mengetuai 68 pegawai polis dari pelbagai unit berlepas ke Ukraine pada Rabu lepas untuk bersama pasukan keselamatan antarabangsa, termasuk Belanda dan Australia, bagi melakukan siasatan lanjut mengenai nahas penerbangan MH17, yang jatuh terhempas pada 17 Julai lepas.

Pasukan Siasatan Khas MH17 Malaysia terdiri daripada pegawai forensik PDRM, Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART) dan pegawai perubatan.

Penerbangan MH17, yang membawa 283 penumpang dan 15 anak kapal, dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, dipercayai ditembak jatuh.

Khalid sebelum ini dilaporkan berkata pasukan itu juga akan mengawal lokasi nahas dan mengumpul bahan bukti termasuk barangan peribadi milik mangsa, serpihan bahagian pesawat dan cebisan tulang mangsa.

Sementara itu, Reuters melapor-kan semalam bahawa serangan berhampiran kawasan MH17 terhempas bulan lepas memaksa pakar-pakar antarabangsa untuk menghentikan usaha mencari mangsa di satu bahagian lokasi kemalangan.

Bagaimanapun, gencatan senjata tempatan telah membolehkan mereka untuk bekerja tanpa halang-an di bahagian utama lokasi itu, menurut Reuters.

Reuters juga berkata, pakar-pakar antarabangsa yang bekerja dengan bantuan anjing pengesan telah menemui lebih banyak tinggalan mayat dan barangan peribadi untuk diuji. - BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140804/dn_02/Doakan-keselamatan-petugas-di-lokasi#ixzz39U4AAMSg  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: