Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

MH17 - Gesa segera gencatan senjata

Oleh Saiful Haizan Hasam

NAJIB Tun Razak menandatangani buku takziah mangsa Malaysia Airlines (MAS) MH17 sambil disaksikan oleh Mark Rutte di Pejabat Perdana Menteri Belanda, The Hague, semalam. - BERNAMA

THE HAGUE 31 Julai - Malaysia dan Belanda hari ini mendesak Ukraine dan pemberontak di timur negara itu melakukan gencatan senjata di lokasi nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 dan kawasan sekitarnya secara serta merta.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau memahami bahawa konflik di timur Ukraine sukar diselesaikan namun semua pihak diingatkan bahawa mangsa yang menaiki pesawat berkenaan langsung tiada kaitan dengan masalah yang berlaku.

"Kami mendesak kedua-dua belah pihak menghormati kehilangan nyawa serta integriti kawasan nahas dan dengan cara itu, penyiasatan boleh diteruskan.

"Perjalanan yang jauh ke arah keadilan bermula dengan langkah ini," tegasnya.

Najib membacakan kenyataan bersama selepas mengadakan mesyuarat berhubung tragedi MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine bersama Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte di sini hari ini.

Mengiringi Perdana Menteri ialah Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam; Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin dan Duta Besar Malaysia ke Belanda, Datuk Dr. Fauziah Mohd. Taib.

Sementara itu, Najib berkata, dalam mesyuarat bersama Rutte, kedua-dua belah pihak memperkatakan mengenai aktiviti ketenteraan yang berterusan di lokasi nahas, ketidakmampuan pasukan penyiasat antarabangsa memasuki kawasan itu dan isu saki baki mayat mangsa yang masih berada di sana.

Katanya, demi kepentingan keluarga mangsa yang masih bersedih, adalah penting untuk membawa keluar mayat berkenaan dalam kadar segera kerana setiap daripada mereka perlu diberikan pengebumian yang sewajarnya dan bermaruah.

"Keutamaan lain kami adalah memastikan pasukan penyiasat antarabangsa diberikan akses penuh yang selamat bagi membolehkan mereka mengumpul bukti dan menjalankan tugas penting.

"Hanya dengan cara itu, kita mampu mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku terhadap MH17 dan mencapai keadilan buat mangsa dan keluarga mereka," katanya.

Beliau berkata, bagi tujuan itu, sepasukan 68 pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah tiba di Kiev, Ukraine untuk bekerjasama dengan pasukan Belanda dan Australia bagi mendapatkan jaminan akses ke lokasi nahas.

Katanya, Malaysia amat menyokong penyiasatan antarabangsa dan amat bersyukur dengan peranan utama Belanda selain bersedia memberikan lebih banyak bantuan sekiranya diperlukan.

"Bagi pihak Malaysia, saya mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri Rutte dan rakyat Belanda atas segala usaha serta bantuan dan terus berbuat demikian untuk mangsa perbuatan tragik dan tidak berperikemanusiaan ini," katanya.

Selepas mesyuarat bersama Rutte, Perdana Menteri berlepas ke pangkalan tentera Hilversum, lokasi mayat mangsa MH17 ditempatkan untuk proses penyiasatan dan pengecaman mangsa bencana (DVI).

Sejurus tiba, Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor meletakkan jambangan bunga dan bertafakur kira-kira seminit di hadapan pintu masuk pangkalan tentera itu bagi memperingati mangsa tragedi sekali gus muncul pemimpin dunia pertama yang berbuat demikian.

Perdana Menteri turut diberi taklimat oleh Ketua DVI, Pusat Krisis Kebangsaan Belanda, Arie De Bruin. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140801/dn_01/Gesa-segera-gencatan-senjata#ixzz39fnqWsWY  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: