Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 8 August 2014

AFF - Tiada istilah 'Kumpulan Maut'

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

AFANDI HAMZAH

KOTA BHARU - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menegaskan, tiada istilah 'Kumpulan Maut' buat skuad Harimau Malaysia selepas diundi bersama penyandang gelaran yang juga juara empat kali, Singapura serta juara tiga kali, Thailand dalam Piala Suzuki AFF hujung tahun ini.

Timbalan Presidennya, Datuk Seri Afandi Hamzah berkata, semua pasukan yang diundi dalam Kumpulan B mempunyai kekuatan seimbang dan mampu melakukan kejutan pada kejohanan 22 November hingga 20 Disember itu.

"Walaupun kita diundi bersama Singapura dan Thailand, namun pada saya tiada istilah 'Kumpulan Maut'. Semua pasukan ada kelebihan masing-masing.

"Bagaimanapun kita tidak boleh mengambil mudah kemampuan lawan, apa yang penting kita fokus dan memberi aksi terbaik dalam setiap perlawanan," kata Afandi.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal Awam (PPSPA) Negeri Kelantan bersama warga emas di Rumah Seri Kenangan, Pengakalan Chepa di sini semalam.

Selain bakal berdepan Singapura dan Thailand, slot terakhir Kumpulan B akan diisi oleh juara daripada pusingan kelayakan, di mana Myanmar dilihat sebagai calon utama untuk mengisi kedudukan itu.

Menurut Afandi lagi, biarpun Harimau Malaya turun dengan status underdog dalam Piala AFF kali ini, namun mereka tidak akan memberi laluan mudah kepada lawan.

Beliau menaruh keyakinan tinggi skuad Harimau Malaya di bawah kendalian Dollah Salleh mampu melakukan sesuatu pada kejohanan itu.

"Dengan ada ramuan pemain lama dan baharu dalam pasukan, Dollah dijangka mampu membentuk gandingan mantap menjelang kejohanan.

"Pertemuan dengan Tajikistan (aksi persahabatan, hari ini) menjadi ujian pertama Dollah dan barisan pemain. Tempoh yang ada sebelum Piala AFF bermula perlu digunakan sebaik mungkin untuk memperkasakan pasukan," ujarnya lagi.

Dalam perkembangan lain, Afandi menyokong penuh pelantikan Datuk Mohamad Norza Zakaria sebagai Bendahari baharu badan induk bola sepak negara itu.

Katanya, pelantikan itu adalah keputusan tepat berdasarkan profil Mohamad Norza yang merupakan akauntan bertauliah serta pernah memegang jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Institut Sukan Negara (ISN) dan Timbalan Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

"Saya yakin dan percaya pengalaman yang dimiliki oleh beliau mampu memperkasakan lagi pengurusan kewangan FAM," tegasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140808/su_02/Tiada-istilah-Kumpulan-Maut#ixzz39lKK5nPp  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: