Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

SUKAN KOMANWEL : Memang aksi terburuk Malaysia

Oleh AIZAWATI AHMAD
aizawati.ahmad@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mengakui, pencapaian kontinjen negara pada Sukan Komanwel XX yang berakhir di Glasgow, Ahad lalu antara yang terburuk pernah dilakar dalam sejarah penyertaan Malaysia pada temasya tersebut.

Justeru, satu program baharu perlu dirangka bagi mengelak kemerosotan daripada terus berlaku, apatah lagi Malaysia bakal menjadi tuan rumah Sukan SEA pada 2017.

"Saya akui kita memang memerlukan satu program baharu dan kita tidak lagi boleh mengikut program lama yang telah pun kita tahu hasilnya.

"Program sekarang yang telah kita bentuk sejak 2010 dan akan berakhir pada hujung 2014 adalah untuk persediaan Sukan Komanwel serta Sukan Asia.

"Memandangkan kita telah melihat hasilnya pada Sukan Komanwel, maka kita tidak boleh lagi mengguna pakai program lama ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Malaysia menamatkan kempen Sukan Komanwel XX di Glasgow dengan sekadar meraih enam pingat emas, tujuh perak dan enam gangsa.

Pencapaian itu bukan sahaja gagal memenuhi sasaran rendah tujuh emas yang ditetapkan, malah ia merupakan rekod terburuk kontinjen negara pada temasya tersebut dalam tempoh 16 tahun.

Menurut Khairy, pihaknya akan turut mengambil kira pandangan yang dilontarkan oleh Datuk Wira Mazlan Ahmad kerana teguran bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) itu ada kebenarannya dan memang kontinjen Malaysia telah mempamer aksi terburuk mereka pada Temasya Glasgow.

Jelas beliau, program baharu yang akan disusun untuk tahun depan perlulah dipastikan keberkesanannya, agar ia dapat membantu meningkatkan prestasi atlet.

Mengulas mengenai kemerosotan prestasi beberapa acara sukan pada Sukan Komanwel kali ini, Khairy memberitahu, sukan seperti boling padang dan berbasikal telah gagal mencapai sasaran yang diletakkan.

"Seperti boling padang, kemerosotan yang berlaku memang ketara apabila mereka pernah memenangi dua emas di Melbourne, tetapi sejak aksi di New Delhi dan Scotland mereka gagal menjelmakan pingat emas buat Malaysia.

"Begitu juga dengan sukan berbasikal yang pada empat tahun lalu Malaysia telah meraih emas menerusi Josiah Ng (acara keirin), namun pada penyertaan di Scotland, kita hanya mampu memenangi gangsa menerusi Azizulhasni (Awang)," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140806/su_02/Memang-aksi-terburuk-Malaysia#ixzz39ZX3xRZS  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: