Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

AFF - Malaysia dapat undian ngeri

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
sukan@utusan.com.my

HAMIDIN MOHD. AMIN

KUALA LUMPUR - Pengendali baharu Harimau Malaya, Dollah Salleh berdepan ujian hebat dalam usaha membawa Malaysia merampas Piala Suzuki AFF selepas Malaysia diundi dalam 'Kumpulan Maut' bersama penyandang juara yang juga pemenang empat kali, Singapura serta juara tiga kali, Thailand.

Saingan Malaysia mampu menjadi bertambah sukar sekiranya slot terakhir Kumpulan B diisi oleh Myanmar yang dilihat sebagai pilihan untuk muncul juara dalam saingan kelayakan.

Dalam undian yang dilakukan di Hanoi semalam, tuan rumah Vietnam yang juga juara 2008 akan bersaing bersama Filipina dan Indonesia dalam kumpulan A. Satu lagi slot bakal diisi naib juara pusingan kelayakan.

Perlawanan kumpulan A akan berlangsung di Stadium Kebangsaan My Dinh, Hanoi, manakala saingan kumpulan B diadakan di Stadium Nasional, Singapura.

Mengulas mengenai undian itu, Penolong Pengurus Harimau Malaya, Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, undian dianggap munasabah biarpun Malaysia diletak bersama Singapura dan Thailand.

SKUAD Harimau Malaya bakal berdepan ujian getir untuk merampas kejuaraan Piala Suzuki AFF hujung tahun ini selepas diundi dalam kumpulan bersama Singapura dan Thailand.

Ujarnya, pasukan negara akan menggunakan segala kelebihan serta pengalaman untuk menempatkan diri dalam perlawanan akhir.

"Undian kali ini kira munasabah, kita perlu ambil kesempatan kerana kita lebih gemar beraksi di Singapura berbanding Vietnam .

"Di Singapura kita mudah untuk menggerakkan seberapa banyak penyokong bagi memberi sokongan kepada Harimau Malaya ketika peringkat kumpulan," katanya.

Beliau turut menyeru semua pihak termasuk persatuan-persatuan negeri serta penyokong agar memainkan peranan dengan membantu memberi semangat kepada pasukan Harimau Malaya mencipta kejayaan.

"Tanggungjawab ini tidak hanya terletak di bahu Dollah Salleh tetapi semua pihak harus memainkan peranan.

"Dengan semangat dan sokongan padu daripada semua, pasukan ini akan mencapai kecemerlangan.

"Usaha ini perlu dimulakan sekarang bagi memastikan skuad negara berada dalam keadaan bersedia ketika bulan November dan Disember ini," ujarnya lagi.

Malaysia muncul juara 2010 selepas menumbangkan Indonesia dalam perlawanan akhir menerusi agregat 4-2 selepas menang perlawanan akhir pertama 3-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil sebelum tewas 1-2 di Gelora Bung Karno, Jakarta.

Peringkat kelayakan pula akan dilangsungkan di Laos dari 8 hingga 19 Oktober, melibatkan tuan rumah, Myanmar, Kemboja, Brunei dan Timor Leste.

Dua pasukan akan melengkapkan Kumpulan A dan B untuk aksi Piala Suzuki AFF dari 22 November hingga 20 Disember ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140806/su_01/Malaysia-dapat-undian-ngeri#ixzz39ZVfkgPa  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: