Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 8 August 2014

POLITIK : Kit Siang akui kemelut MB Selangor paling buruk


LIM KIT SIANG

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengakui kemelut jawatan Menteri Besar Selangor yang berlaku sekarang merupakan krisis paling buruk pernah terjadi dalam sejarah kewujudan pakatan pembangkang selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Menurutnya, krisis yang berlarutan sejak dua minggu lalu iaitu selepas mesyuarat pimpinan pakatan pembangkang pada 23 Julai lalu, telah menghakis keyakinan orang ramai terhadap masa depan pakatan pembangkang.

Katanya, Ahad ini merupakan hari penentu bagi masa depan pakatan pembangkang apabila satu mesyuarat kepimpinan pakatan pembangkang termasuk untuk mendengar keputusan daripada Pas, diadakan pada hari itu.

"Ahad ini, 10 Ogos bukan hari penentu (D-Day) untuk Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, tetapi adalah hari penentu kepada pakatan pembangkang yang berusia enam tahun," katanya dalam blog http://blog.limkitsiang.com hari ini.

Kit Siang berkata, sama ada pakatan pembangkang boleh mengatasi krisis keyakinan dalam kalangan masyarakat yang terburuk itu adalah bergantung kepada komitmen semua pemimpinnya dalam membawa aspirasi asal penubuhan pakatan berkenaan.

Pakatan pembangkang kini berhadapan dengan krisis ekoran tekanan oleh kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap Abdul Khalid agar melepaskan jawatannya bagi membolehkan mereka melantik Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Kepincangan dalam pakatan pembangkang menjadi semakin meruncing apabila Pas menyatakan sokongan kepada Abdul Khalid agar terus mengekalkan jawatannya itu berdasarkan reputasnya mentadbir Selangor selama ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140808/po_04/Kit-Siang-akui-kemelut-MB-Selangor-paling-buruk#ixzz39l0u0qWa  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: