Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 8 August 2014

POLITIK : Khalid tidak boleh digugurkan - KITA TUNGGU SIAPA YANG KENA...

Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM
pengarang@utusan.com.my

DARI KIRI: NIK ABDUL AZIZ, HARON DIN

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Majlis Syura Ulama Pas memutuskan untuk tetap mempertahankan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

Keputusan oleh sebuah majlis yang dianggap tertinggi di dalam Pas itu memungkinkan parti tersebut tidak boleh lagi melakukan perubahan atau pusingan 'U' dalam pendiriannya mempertahankan kedudukan Abdul Khalid.

Dalam satu kenyataan bersama Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Timbalannya, Datuk Dr. Haron Din yang dikeluarkan hari ini, majlis itu menegaskan, Abdul Khalid tidak boleh digugurkan selagi beliau tidak disabitkan sebarang pelanggaran terhadap amanah yang mewajarkan Menteri Besar itu disingkirkan.

Menurut kenyataan tersebut, pendirian itu diputuskan selepas majlis berkenaan bermesyuarat semalam di Kota Bharu, Kelantan berasaskan kepada hukum syarak dengan meletakkan kepentingan rakyat melebihi kepentingan individu dan parti.

"Jawatan Menteri Besar Selangor adalah hak bersama yang telah dipersetujui oleh ketiga-tiga parti sekutu pakatan untuk meneruskan Tan Sri Abdul Khalid sebagai Menteri Besar Selangor bagi penggal kedua selepas Pilihan Raya Umum ke-13.

"Jika sekiranya ada pertuduhan yang disabitkan bersalah kemudiannya oleh pihak yang berkuasa seperti SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) atau mahkamah, maka Majlis Syura Ulama bersedia untuk menilai kembali kedudukan beliau,'' katanya kenyataan tersebut.

Majlis Syura Ulama Pas merupakan kumpulan terbaharu dalam Pas yang membuat pendirian mempertahankan Abdul Khalid selepas penegasan yang sama dibuat oleh Nik Abdul Aziz, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Dewan Ulama Pas.

Mengikut Fasal Lapan Perlembagaan Pas, Majlis Syura Ulama diberi kuasa mengeluarkan arahan dan perintah supaya sesuatu dasar dan ketetapan dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam Pas dan mengawasi serta memelihara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak dalam Perlembagaan dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran parti.

Dalam pada itu, majlis tersebut turut menyatakan bahawa Pas akan tetap istiqamah dengan dasar dan prinsip perjuangan Islam sebagaimana yang termaktub di dalam perlembagaan parti itu.

Pada masa sama, Majlis Syura Ulama Pas menegaskan, dalam apa keadaan sekali pun, Pas akan terus memberi komitmen bersama pakatan pembangkang.

"Fasal 3 Perlembagaan Pas menyebut bahawa dasar Pas ialah Islam dan Fasal 6(2) pula menyatakan antara usaha Pas adalah memperjuangkan Islam sebagai akidah dan syariat serta menjadikannya sebagai panduan berpolitik dan bernegara," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140808/po_01/Khalid-tidak-boleh-digugurkan#ixzz39kwht4Z6  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: