Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 6 August 2014

PKR bersedia adakan pilihan raya - SANGGUPKAH DILIWAT SEKALI LAGI?


Oleh SHARIFAH AZMAWATI SYED ABDUL AZIZ
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Parti Keadilan Rakyat (PKR) bersiap sedia untuk mengadakan pilihan raya di negeri Selangor sekiranya gagal menyelesaikan kemelut pelantikan menteri besar baharu secara lancar.

Penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pilihan raya tersebut terpaksa diadakan jika parti sudah tidak mempunyai pilihan untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan Menteri Besar Selangor yang baharu.

Bagaimanapun, beliau percaya PKR mampu menyelesaikan perkara itu secara baik dan tidak perlu mengadakan pilihan raya negeri secara mengejut.

"Kita yakin bahawa isu MB (Menteri Besar) Selangor ini akan diselesaikan dengan baik sesuai dengan semangat pakatan pembangkang, sama ada melalui proses peralihan yang lancar, undi tidak percaya mahupun pilihan raya. Namun begitu, tidak ada sebarang keperluan untuk mengadakan pilihan raya kerana Barisan Nasional (BN) hanya ada 12 kerusi dalam kalangan 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Pilihan Raya Umum Ke-13 hanya diadakan kira-kira 15 bulan yang lalu.

"Bagaimanapun, sekiranya pilihan raya terpaksa dilakukan, pakatan pembangkang telah bersedia untuk menghadapi para pengundi dan berkeyakinan penuh bahawa rakyat Selangor akan sekali lagi menyokong kita," katanya dalam kenyataan akhbar di blognya http://anwaribrahimblog.com/.

Anwar berkata, keputusan pelantikan Menteri Besar Selangor yang baharu adalah berdasarkan kesepakatan dalam kalangan pemimpin parti sambil menegaskan persefahaman tersebut wajib dipatuhi.

"Persefahaman akan hak lantikan MB Selangor telah pun wujud dalam kalangan pimpinan pakatan pembangkang, seperti mana PKR juga telah bersetuju akan hak parti lain dalam membuat keputusan yang sama di negeri lain. Persefahaman ini wajib dipatuhi," katanya.

Sehubungan itu, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh menyeru rakan komponennya dalam pakatan pembangkang iaitu Pas dan DAP supaya terus menerima keputusan PKR yang mahukan menteri besar baharu bagi Selangor.

"Justeru, kita perlu menyatukan kekuatan ini untuk terus kekal bersama dan terus menolak sebarang percubaan untuk memecah-belahkan kita.

"Setiap parti di dalam gabungan ini wajib menghormati sebarang keputusan yang dicapai selepas rundingan bersama. Kegagalan menghormati dan menunaikan kewajipan ini bakal memaksa kita membuat beberapa keputusan yang sukar," katanya.

Beliau turut menegaskan akan cuba meyakinkan rakyat Selangor berhubung beberapa keputusan terbaru melibatkan pentadbiran kerajaan negeri dan parti.

"Rakyat perlu diyakinkan bahawa sekiranya beberapa keputusan sukar perlu dibuat, ianya akan dibuat hanya setelah mengambil kira kepentingan rakyat dan dibuat untuk maslahah atau kepentingan rakyat.

"Sama ada kita hilang sokongan akibat pendirian yang kita ambil, kita akan terus beristiqamah dan komited dengan matlamat untuk membentuk Malaysia yang lebih adil, bebas korupsi dan benar-benar demokratik.

"Jaminan kita adalah bahawa kita tidak akan sesekali menyimpang daripada nilai-nilai asas dan kita akan terus memastikan kepentingan rakyat tetap didahulukan," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140806/po_01/PKR-bersedia-adakan-pilihan-raya#ixzz39ZMd2oF7  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: