Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 7 August 2014

PALESTIN : Rundingan gencatan senjata Israel-Hamas di Kaherah


MENTERI Luar Palestin, Riyad al-Malki (kiri) dan Duta Palestin ke Belanda, Nabil Abuznaid (kanan) mengadakan sidang akhbar bersama di bangunan wakil diplomatik Palestin ke Belanda di The Hague, kelmarin. - AFP

KAHERAH 6 Ogos - Pegawai kerajaan Mesir, hari ini mengadakan rundingan dengan wakil Israel untuk menyelesaikan konflik di Gaza dan akan menyampaikan tuntutan rejim Zionis kepada wakil Palestin, sehari selepas kedua-dua pihak bertelagah mengadakan gencatan senjata selama 72 jam.

Sumber Palestin melaporkan, semua syarat-syarat yang dikemukakan oleh Israel akan dinilai terlebih dahulu, walaupun seorang pemimpin kanan pergerakan Hamas menolak tuntutan rejim yang mahu kumpulan pejuang yang menguasai wilayah Gaza meletakkan senjata.

Bantahan itu disuarakan oleh pegawai Hamas, Ezzat al-Rishq melalui laman sosial Twitter yang menolak permintaan Israel untuk meletakkan senjata termasuk roket dan peluru berpandu anti kereta kebal.

"Mana-mana pihak yang cuba mengambil senjata kami (Hamas), Hamas akan menentang mereka," tulis beliau.

Hamas sebelum ini mengulangi tuntutan agar sekatan selama lapan tahun ke atas Gaza ditamatkan dan pembebasan tahanan Palestin oleh rejim Zionis.

Penganalisis antarabangsa berkata, kemelut lain di Gaza, wilayah kecil yang bersempadan dengan Israel dan Mesir itu, perlu diselesaikan termasuk isu penutupan sempadan di Rafah, keluasan kawasan tangkapan ikan oleh nelayan Palestin dan pembinaan pelabuhan dan lapangan terbang antarabangsa seperti yang ditetapkan Hamas.

Hamas merupakan pergerakan Islam yang memenangi pilihan raya di Gaza pada 2006 secara sah, tetapi dilabel sebagai kumpulan pengganas oleh Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

Sementara itu, wakil keamanan antarabangsa di Asia Barat, Tony Blair dan penyelaras rundingan damai Asia Barat, Robert Serry dijadual untuk mengadakan perbincangan dengan pegawai Mesir bagi mencari jalan melanjutkan tempoh gencatan senjata yang lebih lama ekoran serangan Israel di Gaza. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140807/lu_05/Rundingan-gencatan-senjata-Israel-Hamas-di-Kaherah#ixzz39fbWk0dD  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: