Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 8 July 2014

WORLD CUP 2014 - Zuniga diancam bunuh


KOMBINASI gambar menunjukkan Juan Zuniga (kiri) mengasari Neymar dan pemain pertahanan Brazil, Marcelo (kanan) menjerit meminta bantuan sewaktu perlawanan suku akhir Piala Dunia antara Brazil dengan Colombia di Stadium Castelao, Fortaleza pada Jumaat lalu. Kekasaran itu menyebabkan Neymar tersingkir daripada baki Piala Dunia akibat kecederaan tulang belakang. - AFP

RIO DE JANEIRO - Pemain Pertahanan Colombia yang menyebabkan Neymar mengalami kecederaan tulang belakang telah menerima beberapa ancaman bunuh serta cacian berbentuk perkauman daripada para penyokong Brazil.

Beberapa mesej berbentuk perkauman telah dilontarkan kepada Juan Zuniga sebelum perlawanan itu tamat apabila terdapat segelintir peminat menggelarkannya 'monyet dan hamba', malah ada yang memberi ugutan bunuh kepada pemain itu.

Malam semalam, pegawai pasukan Colombia segera menghantar pulang pemain itu ke negara mereka kerana bimbangkan keselamatannya selepas pasukan itu kalah 2-1 kepada Brazil pada suku akhir.

Serangan berbentuk penghinaan dilontar kepada pemain itu selepas dia melakukan terjahan kasar terhadap Neymar sehingga mengalami patah tulang belakang namun Zuniga segera memohon maaf dan berkata dia tidak bermaksud untuk melakukannya.

Namun peminat dikhuatiri melakukan rusuhan jalanan sekiranya Brazil tersingkir menentang Jerman di pusingan separuh akhir esok (waktu Malaysia).

Seorang peminat, Thalyta menulis 'Saya berasa sangat marah kerana Neymar berusaha keras, sekarang monyet dari Colombia telah merampas kejayaan dia. Lelaki hodoh hitam ini perlu ditembak'.

Terdapat satu imej di twitter menunjukkan dua budak perempuan memegang pisau dapur sambil tertera perkataan: "Mana Zuniga, mari bunuh dia".

Peminat Brazil turut mencari gambar anak pemain itu yang dimuat naik dua minggu lalu. Zuniga telah mengunci akaunnya supaya tidak boleh diakses.

Beberapa lelaki pula kelihatan begitu marah dan membuat isyarat jari mereka merentasi kerongkong masing-masing.

Dan seorang lagi penyokong Brazil berkata: "Hitler awak secara rasminya dimaafkan jika awak bangkit semula dan bunuh Zuniga."

Sebelum ini Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) menyampaikan mesej anti perkauman dengan mengadakan hari anti diskriminasi.

Pemain, pada perlawanan Brazil menentang Colombia dan Perancis bertemu Jerman membaca kenyataan tersebut manakala sepanduk anti perkauman digantung di tempat duduk stadium.

FIFA disalahkan dalam insiden berkenaan selepas gagal mengambil tindakan berikutan masalah perkauman yang melibatkan peminat dari Mexico, Rusia dan Croatia. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140708/sl_02/Zuniga-diancam-bunuh#ixzz36qRZ0G9H  © Utusan Melayu (M) Bhd 




No comments: