Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

BUKAN PKR AJE... NEGERI SELANGOR PUN KELUARGA ANWAR YANG PUNYA.. TUII


MB: PKR sepakat pilih Wan Azizah

Oleh SHARIFAH AZMAWATI SYED ABDUL AZIZ
pengarang@utusan.com.my

Wan Azizah

KUALA LUMPUR 21 Julai - Parti Keadilan Rakyat (PKR) mencapai kata sepakat untuk memilih Presidennya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, keputusan itu dibuat atas kapasiti Wan Azizah yang dikatakan mampu menyelesaikan banyak perkara tertangguh di negeri itu.

"Kita sepakat dengan keputusan awal untuk kemukakan hanya satu nama kepada pimpinan pakatan. Kita telah mencadangkan Datin Seri Wan Azizah dan pemilihan beliau dibuat supaya keadaan di Selangor lebih stabil.

"Tentunya ia mengambil kira untuk bina kesepakatan dalam menyelesaikan isu-isu tertangguh antaranya air, Lebuh Raya Kinrara Damansara (Kidex) dan juga infrastruktur rakyat termasuk soal sampah dan lain-lain," katanya kepada pemberita dalam satu sidang akhbar selepas mesyuarat Pimpinan PKR di Petaling Jaya di sini awal pagi ini.

Khalid Ibrahim

Anwar dalam pada itu berkata, rakan komponen dalam pakatan pembangkang telah pun mencapai kesepakatan untuk menukar Menteri Besar Selangor.

"Kita akan bentangkan secara rasmi dalam pakatan. Pas sebelum ini sudah setuju tetapi calon masih belum ditentukan.

"Kita akan tentukan dalam mesyuarat pakatan yang akan diadakan pada Rabu ini di Parlimen selepas selesai membahaskan (usul) MH17 dan Gaza," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberitahu perbincangan pelantikan menteri besar baharu masih dibincangkan dengan Abdul Khalid.

Katanya, PKR menghargai khidmat Abdul Khalid sebagai menteri besar namun menegaskan perlu ada tambahan langkah untuk menyelesaikan kegelisahan rakyat terutamanya dalam usaha memperbaiki pentadbiran Selangor.

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abdul Samad dalam kenyataannya ke Utusan Malaysia menjelaskan pihaknya tidak pernah memberi persetujuan kepada sekutunya untuk menggantikan Abdul Khalid dengan mana-mana pemimpin.

Katanya, setakat ini pihaknya belum membuat ketetapan rasmi atau tidak menerima sebarang maklumat daripada kepimpinan Pas Pusat mengenai persetujuan berkaitan usaha menukar menteri besar.

"Pas sama ada di peringkat kepimpinan Pusat atau negeri tidak pernah menerima maklumat mengenai keputusan PKR.

"Kita juga tidak pernah dimaklumkan mengenai perkara berkenaan dan hanya mengetahui hasrat PKR tersebut menerusi media," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140722/po_02/MB-PKR-sepakat-pilih-Wan-Azizah#ixzz389cFAcAq  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: