Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 21 July 2014

Godaan politik 'awek cun' DAP

Oleh Zulkiefli Hamzah

SYEFURA

Dyana Sofya Mohd. Daud, selebriti 'cepat saji' DAP terus diusung untuk aktiviti promosi parti ini. Terakhir, gadis yang terbukti berkesan dalam mencetuskan fenomena baharu dalam politik DAP dijadual hadir untuk majlis berbuka puasa di Cheras, Rabu ini.

Bekas calon Pilihan Raya Kecil Teluk Intan berusia 27 tahun ini akan hadir bersama ADUN Balakong, Ng Tien Chee dan Ahli Parlimen Serdang, Ong Kian Ming. Umpama bintang baharu rancangan realiti, Dyana Sofya dijadikan gimik penting dalam majlis itu dengan poster bertajuk Buka Puasa Bersama Dyana Sofya.

Walaupun tidak mempunyai apa-apa jawatan parti, peluang yang jarang-jarang berlaku dan keistimewaan Dyana Sofya benar-benar dimanfaatkan malah terkesan dieksploitasi. Dalam aspek ini, DAP terlihat serius mahu mengubah wajah cauvinis Cina mahupun momokan sebagai parti komunis terutamanya dalam kalangan orang Melayu.

Mungkin akibat keghairahan tersebut, Roketkini sehingga tersasul apabila cuba mempromosikan seorang lagi gadis muda Melayu dalam parti itu, Syefura Othman sebagai awek cun. Portal rasmi dalam bahasa Melayu DAP itu kemudian meminta maaf atas 'kesilapan menggunakan ungkapan yang tidak begitu menyenangkan.'

Wawancara dua bahagian Roketkini dengan Syefura, 25, kemudiannya tersebar luas dalam media sosial dan dipetik oleh media-media propembangkang. Ada yang mengiktiraf Syefura yang menjadi ahli seumur hidup DAP bulan lalu itu sebagai jelitawan, gadis cantik, gadis menawan dan ikon muda. Persis ungkapan-ungkapan yang biasa didengar dalam rancangan realiti TV.

Tiba-tiba rupa paras menjadi ukuran penting kepada DAP. Tiba-tiba DAP begitu kemaruk untuk mengetengahkan ahli-ahli muda Melayu yang berwajah cantik. Tetapi semuanya komen memuji-muji DAP kerana menyediakan ruang untuk anak muda Melayu.

Tidakkah gadis-gadis cantik yang berfikiran terbuka dan berpendidikan tinggi ini sekurang-kurangnya mempunyai kritikan atau pandangan berbeza terhadap pendekatan atau perjuangan DAP? Umpamanya tentang dasar penghapusan pembahagian antara bumiputera dan bukan bumiputera dan pelaksanaan kesaksamaan etnik?

Sebelum ini DAP tidak pula mengagung-agungkan kecantikan gadis-gadis Cina ataupun India dalam parti itu, sedanglan banyak yang boleh dikategorikan sebagai cantik. Begitu sekalikah nilai seorang gadis Melayu pada kaca mata DAP? Barangkali gadis-gadis cantik Melayu ini perlu meluangkan sedikit waktu untuk bertemu dengan bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Ibrahim bagi mendapatkan gambaran yang lebih jujur dan ikhlas.

Bagaimana pula nasib gadis-gadis Melayu yang berasakan dirinya tidak cukup cantik setahap Dyana Sofya dan Syefura? Terpinggirkah mereka atau dilayan saksama dengan diketengahkan dalam majlis-majlis anjuran DAP?

Syerleena Abdul Rashid, 34, yang kini memegang jawatan Pengarah Pendidikan Politik Wanita DAP Bukit Bendera dalam reaksi terhadap wawancara tersebut menyatakan dia berasa terganggu dengan penggunaan istilah awek cun itu.

Kepada portal propembangkang dia meluahkan rasa bahawa banyak lagi sisi lain yang boleh dilihat daripada seorang wanita berbanding sama ada dia awek cun atau tidak. Istilah itu mengalihkan perhatian pembaca daripada melibat sumbangan sebenar wanita kepada parti dan masyarakat.

Apa pun DAP nampaknya semakin menggiatkan kempen mereka untuk menarik golongan muda Melayu sebagai ahli. Mungkin inilah satu-satunya tembok besar psikologi yang perlu dilepasi sebelum agenda lebih besar parti boleh dijayakan.

Selama ini mereka begitu mengharapkan aktivis sosial dan hak asasi manusia tetapi akhirnya mereka menjadi duri dalam daging, menyebut Tunku Abdul Aziz sebagai contoh. Strategi seperti itu tidak lagi menjadi, lantas dipancing pula gadis-gadis Melayu berparas cantik.

Barangkali ini juga sebagai respons terhadap parti-parti lain terutamanya BN yang aktif menarik sokongan orang muda. Program-program anjuran Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO telah menunjukkan reaksi positif.

Begitu juga dengan parti sekutu mereka. Pas dan PKR berlumba-lumba mendekati orang muda. Orang muda begitu menjadi perhatian kepada parti politik sekarang. Jika dahulu hanya UMNO, Pas dan PKR yang menggerakkan strategi menarik anak muda Melayu, sekarang DAP pun mahu bersaing dalam liga yang sama.

DAP seperti tidak boleh duduk diam dan melihat sahaja aset penentu kuasa masa depan itu dibolot orang lain. Barangkali kepada mereka, anak muda kaum lain tidak memerlukan jerat dan gula-gula untuk menyertai atau menjadi simpatisan parti itu. Hanya yang tinggal anak muda Melayu yang perlu didekati dengan cara lain. Cara paling mudah ialah menggunakan awek cun seperti Dyana Sofya dan Syefura. Tidak kisahlah ini cara yang bakal membawa DAP ke belakang dan stereotype.

Dalam masa terdekat atau sekurang-kurangnya pada pemilihan DAP akan datang, barangkali kita boleh melihat awek-awek cun DAP ini akan diberi jawatan penting sama ada di peringkat negeri mahupun nasional.

Jika DAP sanggup berkorban kerusi Parlimen Teluk Intan, rasanya tidak masalah untuk meletakkan anak-anak muda Melayu ini ke dalam jawatan-jawatan penting DAP. Tidak susah pun, sekali Lim Kit Siang atau anaknya, Lim Guan Eng berdehem, semuanya bakal terjadi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140720/re_13/Godaan-politik-awek-cun-DAP#ixzz384cxuHEx  © Utusan Melayu (M) Bhd 


KOMEN : ADA BANGKAI BERACUNLAH...

No comments: