Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 18 July 2014

WORLD CUP 2014 - Presiden Argentina mengaku tidak minat bola sepak


LIONEL Messi (kiri) dan Alejandro Sabella (kanan) tersenyuan ketika menyaksikan Cristina Fernandez memberi ucapan pada majlis sambutan kepulangan skuad Argentina di Buenos Aires semalam. - REUTERS

BUENOS AIRES - Presiden Argentina, Cristina Fernandez mengaku tidak menonton skuad La Albiceleste beraksi sepanjang Piala Dunia di Brazil yang tamat kelmarin.

Sehari selepas tamat kejohanan tersebut yang menyaksikan Argentina kalah 0-1 kepada Jerman dalam perlawanan akhir, Fernandez menyambut ketibaan para pemain yang sedang berduka itu dengan pelukan untuk menenangkan mereka.

Fernandez telah menolak pelawaan Presiden Brazil, Dilma Rousseff untuk menghadiri perlawanan akhir dengan memberi alasan sakit tekak, manakala Chancelor Jerman, Angela Merkel berada di stadium dan begitu seronok menyambut gol kemenangan Jerman.

Dalam ucapan yang disiarkan di televisyen, Fernandez yang diiringi Lionel Messi serta rakan sepasukannya telah berkata: "Seperti yang awak tahu, saya bukanlah peminat bola sepak. Saya tidak menonton satu perlawanan pun, termasuk aksi final semalam (kelmarin)."

Katanya lagi, beliau turut membuat panggilan kepada jurulatih pasukan, Alejandro Sabella selepas tamat perlawanan kerana berasakan mereka seolah-olah telah menang.

Walaupun kenyataannya itu tidak mengejutkan orang ramai kerana mengetahui Fernandez tidak meminati sukan itu, tetapi beliau dilihat gagal mendekatkan diri dengan rakyat yang begitu obses dengan bola sepak serta bersedih terhadap kekalahan pasukan mereka.

Seorang penganalisis politik, Felipe Noguera menganggap Fernandez, yang tidak boleh bertanding dalam pilihan raya tahun depan, gagal untuk menyelami perasaan rakyat Argentina yang sedang terluka akibat kekalahan pasukan mereka dalam final Piala Dunia.

"Kenyataannya itu hanya menunjukkan yang beliau hidup dalam dunia sendiri. Bulan ini merupakan sangat positif untuk negara ini, tetapi kelihatan beliau tidak bersama dalam hal tersebut," katanya.

Sementara itu, seorang penyokong Argentina memuat naik luahan hatinya di Twitter serta mengutuk kenyataan Fernandez.

"Terdapat kemiskinan, beliau tidak nampak. Terdapat keadaan tidak selamat, beliau tidak nampak. Argentina layak ke final, beliau tidak nampak. CFK adalah wanita yang buta," kata seorang pengguna Twitter yang diajukan kepada Fernandez. - REUTERS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140716/sl_03/Presiden-Argentina-mengaku-tidak-minat-bola-sepak#ixzz37mcuF2Sf  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: