Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

WORLD CUP 2014 - 'Selecao sudah ketinggalan'



NEYMAR mengalami kecederaan belakang pada Piala Dunia hingga menyebabkan dia terlepas sebahagian aksi Brazil, termasuk ketika pasukan itu dimalukan 7-1 oleh Jerman di separuh akhir.

RIO DE JANEIRO - Bintang penyerang Brazil, Neymar menegaskan, pasukannya sudah ketinggalan di belakang Jerman dan Sepanyol, dan mereka perlu berani untuk mengakui hakikat itu.

"Saya fikir bola sepak Brazil sudah ketinggalan.

"Kami di belakang Jerman dan Sepanyol.

"Kami tergelincir di belakang dan kami perlu menjadi lelaki yang sejati untuk mengakuinya," kata Neymar.

Neymar bagaimanapun menegaskan, mereka sudah berusaha keras untuk menjuarai Piala Dunia tetapi negara lain menunjukkan peningkatan dan mengatasi mereka.

Dalam temu bual eksklusif dengan televisyen Globo semalam, bintang penyerang berusia 22 tahun itu berkata, dia dan pasukannya berhak diberi tujuh daripada 10 markah penuh atas persembahan mereka.

Kempen Brazil berakhir dengan kehancuran bermula dengan kekalahan memalukan 1-7 kepada Jerman di separuh akhir, sebelum diaibkan 0-3 oleh Belanda pada penenetuan tempat ketiga.

"Tiada kesilapan tertentu yang dilakukan oleh Selecao. Saya bukan seorang yang memahami banyak tentang taktik," katanya lagi ketika ditanya posisi yang wajar diperbaiki mereka selepas tamat Piala Dunia.

Dalam dua perlawanan yang memalukan itu, Neymar terpaksa menjadi penonton selepas mengalami keretakan tulang belakang ketika suku akhir menentang Colombia.

Dia dihentak di belakang oleh Juan Zuniga dalam satu 'tindakan yang tiada kena-mengena dengan bola sepak' namun menerima permohonan maaf pemain Colombia itu.

"Saya mempunyai seorang pemimpin yang juga antara seorang jurulatih terbaik pernah dimiliki Brazil.

"Kami sentiasa berlatih. Kami memberikan segalanya," katanya lagi, yang menempak segala kritikan yang dilemparkan kepada skuad Selecao.

Kekalahan memalukan Brazil pada Piala Dunia kali ini turut mendorong kepada peletakan jawatan jurulatihnya, Luis Felipe Scolari sejurus tamat kejohanan.

Neymar enggan menyalahkan Scolari, jurulatih yang turut membawa Brazil dinobat sebagai juara dunia buat kaliu kelima pada 2002.

Namun, dia membayangkan bahawa apa yang berlaku ke atas pasukannya mungkin disebabkan kerana kebanyakan pemain mereka kurang menjalani latihan di negara sendiri berbanding Eropah.

"Anda banyak berlatih, tetapi kadangkala anda berlatih dengan keazaman yang kurang. Itulah yang mungkin terjadi dengan pemain-pemain Brazil," ujar bintang penyerang Barcelona itu lagi.

Neymar juga menegaskan Brazil terpaksa mengakui hakikat bahawa pasukan lain sudah maju meninggalkan negaranya.

Itu bermakna, Brazil tidak akan menerima laluan selesa seperti yang pernah dialami sebelum ini.

Brazil hari ini bersedia untuk melatih bekas jurulatih Dunga untuk menggantikan Scolari bagi bersedia pada kejohanan Selecao berikutnya, Copa America 2015 di Chile.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140722/sl_01/Selecao-sudah-ketinggalan#ixzz389ZwPG00  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: