Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

Nahas MH17: Najib, Borodai berunding

2014/07/22 - 03:34:24 AM


Najib menghubungi Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte mengenai perkembangan terkini tragedi MH17, malam tadi. - Foto BERNAMAPutrajaya: Kumpulan yang menguasai kawasan pesawat MH17 jatuh ditembak, bersetuju menyerahkan dua kotak hitam kepada Malaysia selain membenarkan mayat mangsa dibawa keluar daripada kawasan berkenaan.

Selain itu, pasukan penyiasat bebas antarabangsa diberi jaminan akses selamat bagi memulakan siasatan penuh di kawasan kejadian. 

Persetujuan itu dicapai selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bercakap sendiri dengan ketua kumpulan berkenaan, Alexander Borodai malam tadi. 

Najib berkata, sejak beberapa hari lalu kerajaan berusahadi belakang tabir untuk menghubungi kumpulan yang menguasai kawasan kejadian itu.

“Hubungan kini dicapai. Dalam keadaan sukar dan berubah-ubah, kami berbincang masalah yang membelenggu kita semua; mendapatkan bukti penting daripada pesawat, melancarkan penyiasatan bebas, dan mendapatkan semula mayat mangsa.

Capai persetujuan

“Pada malam ini (tadi), kami mencapai persetujuan mengenai perkara itu,” katanya pada sidang akhbar di Seri Perdana malam tadi. Najib berkata, melalui perjanjian itu semua 282 mayat yang kini berada di Torez akan dibawa menggunakan kereta api ke Kharkev sebelum diterbangkan ke Amsterdam menggunakan pesawat pengangkut C130 Hercules milik Belanda.

“Kereta api membawa mayat penumpang MH17 akan diiringi enam anggota pasukan penyelamat Malaysia sebelum diterbangkan ke Amsterdam.

Mayat rakyat Malaysia kemudian akan dibawa pulang selepas kerja forensik selesai.

“Dua kotak hitam pesawat MH17 akan diserahkan kepada pasukan penyelamat Malaysia yang baru tiba di Donetsk pada jam 9 malam waktu Ukraine dengan jaminan keselamatan ke atas pasukan penyiasat antarabangsa turut dibenarkan masuk ke lokasi tragedi, ” katanya.

Perdana Menteri berkata, walaupun tiga persetujuan itu sudah dicapai, ada beberapa langkah perlu diselesaikan. 

“Usaha diteruskan, ia bergantung kepada hubungan berterusan secara baik. Boradai dan kumpulannya, memberi kerjasama baik, ” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak dapat memberi kerjasama bagi memastikan perjanjian itu dihormati, mayat rakyat Malaysia dikembalikan, kotak hitam diserahkan dan pasukan penyiasat bebas antarabangsa diberi akses penuh ke kawasan kejadian.

“Kita perlu mengetahui apa yang menyebabkan pesawat MH17 terhempas dan siapa yang bertanggung jawab agar keadilan dapat ditegakkan,” katanya.


No comments: