Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 18 July 2014

WORLD CUP 2014 - Blatter terkejut


LIONEL Messi (kanan) yang menerima anugerah Bola Emas kelihatan tidak begitu gembira ketika bersalam dengan pemenang Sarung Tangan Emas iaitu penjaga gol Jerman, Manuel Neuer pada majlis penyampaian hadiah selepas tamat perlawanan akhir di Rio de Janeiro kelmarin. - REUTERS

RIO DE JANEIRO - Sepp Blatter dan Diego Maradona mengaku mereka terkejut melihat Lionel Messi terpilih sebagai pemain terbaik Piala Dunia.

Messi menerima anugerah berprestij Bola Emas kelmarin, selepas Argentina kalah kepada Jerman dalam perlawanan akhir Piala Dunia. Messi menjaringkan empat gol pada peringkat kumpulan, tetapi selain daripada prestasi bagi pada babak pertama menentang Belgium, bintang Barcelona itu gagal untuk menyerlah dalam persaingan peringkat kalah mati.

Ketua pasukan Argentina itu melepaskan peluang untuk menjaringkan gol kemenangan pada separuh masa kedua di Maracana, membuat sepakan yang jauh tersasar dari pintu gol.

Presiden Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Blatter mengaku terkejut apabila kumpulan kajian teknikal FIFA memberikan ketua Argentina anugerah tersebut, menurut uk.eurosport.com.

"Saya sendiri agak terkejut melihat Messi menaiki pentas dan untuk menerima anugerah pemain terbaik Piala Dunia," katanya, yang menyampaikan anugerah-anugerah selepas perlawanan akhir.

Pemain Belanda, Arjen Robben; penyerang Colombia, James Rodriguez dan pemenang Piala Dunia, Thomas Mueller adalah antara calon untuk mendapat anugerah tersebut.

Blatter percaya, kemahiran Messi pada awal kejohanan yang menyebabkan pemain itu terpilih, apabila dia menjaringkan gol-gol penting ketika bertemu Bosnia-Herzegovina, Iran dan Nigeria.

"Kalau dibandingkan dari awal kejohanan dan kenapa akhirnya Argentina layak ke final, mereka sangat mantap dan saya rasa keputusan (pemilihan Messi) berdasarkan itu," jelas Blatter.

Maradona juga memenangi anugerah yang sama pada tahun 1986, tetapi tidak seperti rakan senegaranya, dia meninggalkan kejohanan tersebut dengan pingat emas Piala Dunia di lehernya.

Bekas ketua pasukan Argentina itu berasa Messi tidak layak memenangi anugerah tersebut.

"Saya akan memberikan langit dan bumi kepada Leo, tetapi apabila orang pemasaran mahukannya memenangi sesuatu yang dia tidak layak untuk menang, itu tidak adil," kata Maradona.

"Saya boleh nampak yang dia tidak mahu mengambil anugerah tersebut," tambahnya.

Maradona betul. Messi tidak berapa peduli dengan anugerah Bola Emas tersebut - seperti yang diakuinya selepas perlawanan.

"Dalam keadaan sekarang, hadiah ini tidak memberi makna langsung kepada saya," kata Messi.

Beberapa minit sebelum itu Messi menyaksikan Mario Goetze menjaringkan gol pada minit ke-113 untuk membantu Jerman menundukkan Argentina 1-0 dalam perlawanan akhir.

"Kami mahu membawa pulang piala dan meraikannya bersama semua orang Argentina.

"Amat menyakitkan apabila kalah sebegitu kerana kami hampir ke penalti penentuan," katanya.

Bukan Messi sahaja pemain yang terlepas peluang baik di Maracana kelmarin. Gonzalo Higuain mensia-siakan peluang yang amat mudah untuk disudahkan pada babak pertama masa sebenar manakala Rodrigo Palacio pula terlepas peluang untuk menjaringkan gol pada masa kecederaan.

Messi berharap sama ada dia atau salah seorang rakan sepasukannya akan menemui sasaran.

"Mereka menguasai bola, tetapi kami mempunyai banyak peluang. Saya rasa pada akhirnya kami tidak mendapatkan tuah yang kami perlukan. Peluang yang kami cipta sungguh terbuka.

"Kami mendapat tiga peluang yang bagus - saya, Higuain dan Rodrigo, tetapi kami tidak dapat menyempurnakannya," katanya. - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140716/sl_01/Blatter-terkejut#ixzz37ma7JuTA  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: