Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 23 July 2014

Saya masih lagi MB Selangor - Khalid



SHAH ALAM 22 Julai - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan tetap meneruskan tugasnya sebagai Menteri Besar Selangor meskipun parti yang diwakilinya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam telah mencalonkan Presiden parti itu, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan beliau.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini hari ini, Abdul Khalid menegaskan, beliau masih lagi Menteri Besar Selangor seperti diperuntukkan dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 sehingga proses penggantian jawatan itu dilakukan.

Ini kerana, katanya, pelantikan atau penggantian jawatan Menteri Besar tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya kerana di bawah peruntukan undang-undang tersebut menetapkan tatacara serta proses-proses khusus yang perlu dipatuhi oleh semua pihak.

"Saya menghormati keputusan politik PKR yang mencalonkan Presiden parti, Datin Seri (Dr.) Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu. Namun begitu, saya berpegang teguh kepada Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 yang menetapkan tatacara khusus bagi pelantikan atau penggantian Menteri Besar.

"Saya percaya, mereka yang terlibat dalam usaha ini perlu melalui proses-proses tersebut untuk mencapai matlamat yang mereka inginkan.

"Maka, sehingga proses tersebut berlaku dan selesai, saya akan terus menjalankan tugas saya sebagai Menteri Besar Selangor dengan penuh tanggungjawab seperti diamanahkan rakyat yang telah memilih saya melalui proses pemilihan yang sah," katanya.

Semalam, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Wan Azizah sebagai calon bagi menggantikan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Menurut Anwar, pencalonan itu dibuat atas kapasiti Wan Azizah yang dikatakan mampu menyelesaikan banyak perkara tertangguh di Selangor selain menyatakan perubahan jawatan Menteri Besar telah dipersetujui oleh sekutu mereka iaitu Pas dan DAP.

Sementara itu dalam satu majlis berasingan, Abdul Khalid menyifatkan tekanan yang dihadapinya berhubung kedudukan sebagai Menteri Besar Selangor sebagai asam garam dalam politik.

Beliau yang menyifatkan tugasnya sebagai Menteri Besar Selangor sesuatu yang 'menyeronokkan' berkata, penyertaannya dalam PKR kerana mahukan reformasi dan bekerja untuk rakyat.

Abdul Khalid turut membayangkan hasratnya untuk berkhidmat sehingga berakhir penggal ini sebelum meluangkan masa bersama keluarga.

"Boleh jadi tiba masanya untuk dua atau tiga tahun akan datang saya dapat berehat bersama cucu-cucu," katanya kepada pemberita ketika menghadiri Majlis Berbuka Puasa Sultan Selangor Bersama Rakyat di Kuang hari ini.

Abdul Khalid turut mengulangi pendiriannya akan menjalankan tanggungjawab untuk menerajui pentadbiran kerajaan Selangor sehingga tidak lagi diminta berbuat demikian.

"Terpulang kepada rakyat untuk menentukan. Kalau rakyat setuju (dengan saya) maknanya tidak gantilah," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140723/po_01/Saya-masih-lagi-MB-Selangor---Khalid#ixzz38GhMjSyD  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: