Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

Langkah Kajang beri manfaat kepada Presiden PKR?


Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
utusanpenang@utusan.com.my

PULAU PINANG 21 Julai - Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail diyakini tidak akan mengambil tindakan terhadap Rafizi Ramli meskipun Pengarah Strategi PKR berkenaan menyebabkan perpecahan besar dalam parti tersebut ekoran kempen Langkah Kajang yang digerakkannya.

Pemimpin Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Kedah, Zamil Ibrahim berkata, perkara itu memandangkan Langkah Kajang tersebut juga memberi manfaat politik yang besar kepada Wan Azizah dan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut beliau, Langkah Kajang meskipun mendapat kritikan meluas daripada kalangan ahli akar umbi PKR sendiri, namun jelas membawa keuntungan kepada Wan Azizah ketika ini terutama dalam kemelut perebutan jawatan Menteri Besar Selangor.

"Langkah Kajang ini juga mencetuskan perbalahan dan pergaduhan antara Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dengan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sekali gus membuka ruang lebih luas kepada Wan Azizah untuk merampas kerusi Menteri Besar.

"Sebab itu saya menyifatkan Wan Azizah dan Anwar ketika ini bermain politik yang sangat licik dan Langkah Kajang atau lebih tepatnya Rafizi digunakan sebagai batu loncatan untuk mencapai cita-cita politik rakus mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sebelum ini, pemimpin dan ahli akar umbi PKR mendesak Rafizi meletak jawatan atau dipecat daripada parti kerana Langkah Kajang yang digerakkan beliau bersama Abdul Rahim Ghouse disifatkan pengkhianatan terhadap parti kerana menyaksikan perbalahan terutama antara kem Abdul Khalid dan Azmin.

Dalam pada itu, Zamil yang juga bekas Ketua Pemuda PKR Kedah berkata, rakyat Selangor perlu membuka mata dengan permainan licik Wan Azizah dan Anwar serta menolak hasrat kedua-dua pemimpin berkenaan menguasai kerusi Menteri Besar negeri tersebut.

Katanya, Wan Azizah tidak layak menduduki kerusi Menteri Besar itu kerana langsung tidak mempunyai pengalaman memimpin apatah lagi jawatan Presiden PKR yang disandangnya selama ini juga hanya boneka.

"Selepas 2006, Wan Azizah tidak lagi aktif sama ada dalam arena politik negara atau dalam kepimpinan PKR meskipun beliau merupakan Presiden kerana lebih banyak menghabiskan masa menjaga cucu-cucunya.

"Kehadirannya dalam dunia politik hanyalah boneka dan bagi tujuan meneruskan kelangsungan politik Anwar," katanya.



No comments: