Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 22 July 2014

Malaysia dapat hak kotak hitam MH17

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD, THOMAS CHONG dan SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@utusan.com.my



PUTRAJAYA 21 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semua 282 mayat penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 akan dibawa ke bandar Kharkiv di Ukraine sebelum diserahkan kepada wakil kerajaan Belanda.

Najib berkata, keputusan itu adalah daripada antara tiga persetujuan yang dicapai antara beliau dengan ketua pemberontak pro-Rusia, Alexander Borodai yang berkuasa di kawasan nahas dalam perbualan telefon pada petang ini.

Katanya, kereta api yang membawa mangsa MH17 akan bertolak ke Kharkiv dengan ditemani oleh enam wakil Malaysia yang terlibat dalam misi menyelamat di Ukraine.

Beliau berkata, mayat berkenaan kemudiannya akan diterbangkan ke Amsterdam menggunakan pesawat C130 Hercules milik Belanda bersama-sama dengan pasukan Malaysia.

"Selepas kerja-kerja forensik, kesemua mayat rakyat Malaysia akan dibawa pulang ke tanah air," katanya dalam sidang akhbar di Sri Perdana di sini awal pagi ini.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, di bawah persetujuan kedua, dua kotak hitam pesawat MH17 akan diserahkan kepada pasukan Malaysia di Donetsk kira-kira pukul 9 malam ini (waktu Ukraine).

"Kita akan mengambil alih hak ke atas dua kotak hitam ini," katanya.

Beliau berkata, hasil persetujuan dengan Borodai juga, pasukan penyiasat bebas antarabangsa diberi jaminan untuk memasuki kawasan nahas untuk melakukan siasatan penuh terhadap tragedi MH17.

Najib berkata, sebelum ini, Malaysia telah berusaha sedaya upaya untuk menghubungi pihak terbabit di kawasan nahas MH17.

"Dalam keadaan yang sukar, kita telah berbincang mengenai masalah bersama yang wujud, melindungi bukti-bukti penting dari pesawat.

"Siasatan bebas telah dilancarkan untuk mencari penumpang-penumpang yang terkorban," katanya.

Perdana Menteri berkata, biarpun persetujuan tersebut telah dicapai, tetapi beberapa perkara lagi perlu dilakukan sebelum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Beliau berkata, terdapat beberapa yang masih perlu dilakukan dan setakat ini Borodai dan pengikutnya memberikan kerjasama yang baik.

"Saya meminta semua pihak untuk bekerjasama bagi memastikan perjanjian ini dihormati, mayat mangsa dihantar pulang, kotak hitam diserahkan kepada Malaysia dan pasukan siasatan antarabangsa dibenarkan untuk memasuki kawasan nahas.

"Menerusi cara ini sahaja siasatan MH17 bermula, mangsa akan mendapat pembelaan sewajarnya dan kita perlu mengetahui mengapa pesawat ini terhempas serta siapa yang bertanggungjawab supaya keadilan dapat ditegakkan," katanya.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, beliau berharap perjanjian yang dicapai malam tadi akan dapat membantu mencari jalan penyelesaian dalam menyelesaikan kemelut yang melanda dalam tragedi MH17.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140722/dn_03/Malaysia-dapat-hak-kotak-hitam-MH17#ixzz389RvQG8E  © Utusan Melayu (M) Bhd 








No comments: