Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 18 July 2014

Altel lancar produk 4G pada 18 Julai

Oleh Fadzil Zainol
ekonomi@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 15 Julai - Penerima slot terbesar spektrum 4G tempatan, Altel Communications Sdn. Bhd. (Altel), akhirnya bakal melancarkan produk evolusi jangka panjang (LTE) pada 18 Julai ini.

Ketua Pegawai Operasinya, Rizwal Mohd. Ain berkata, pelancaran itu sebenarnya sedikit lewat berbanding tarikh awal iaitu pada 1 Julai lalu, disebabkan beberapa masalah teknikal yang mahu diperhalusi.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan ciri-ciri komersial dan promosi yang akan diguna pakai, tetapi percaya industri kini telah bersedia untuk menerima 4G kerana pengguna semakin memerlukan jumlah data yang banyak

"Telefon pintar yang berada di pasaran sudah ada memiliki keupayaan 4G, malah boleh didapati dengan harga antara RM800 hingga RM1,100 seunit," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Tarikh baharu itu diumumkan menerusi laman Facebook Altel. Syarikat itu ketika ini hanya menawarkan perkhidmatan prabayar (2G dan 3G) dengan menggunakan prasarana milik Celcom.

Altel adalah unit kepada Puncak Semangat Sdn. Bhd. (Puncak Semangat), iaitu syarikat pegangan di bawah Al-Bukhary Group yang menumpukan sektor perkhidmatan teknologi maklumat (IT).

Pada hujung 2012, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menganugerahkan lapan syarikat lesen mengakses spektrum 2.6GHz, yang membolehkan kesemuanya menawarkan perkhidmatan jalur lebar 4G iaitu pada kelajuan 100 megabit sesaat.

Lapan syarikat tersebut ialah Celcom, DiGi, Maxis, Packet One Networks (P1), REDtone, U Mobile, YTL dan Puncak Semangat.

Puncak Semangat dilaporkan menerima slot sebanyak 40 MHz, manakala yang lain menerima 20 MHz. Bagi membolehkan perkhidmatan yang diberikan pada kadar optimum iaitu 2x20 MHz, SKMM menggalakkan setiap pemain berkongsi blok dan prasarana.

"Kami mengambil tempoh setahun (sejak diperkenalkan Ogos 2013) untuk menawarkan produk 4G kerana mahu bersiap sedia dari segi rangkaian

jualan, supaya pengguna tidak sukar mendapatkan perkhidmatan Altel," kata Rizwal.

Syarikat akan menjalankan kempen promosi dengan lebih intensif seiring dengan pengenalan 4G Altel sehingga akhir tahun ini.

"Dijangka pada peringkat awal mungkin sambutan pelanggan sedikit perlahan, tetapi berpotensi meningkat dengan baik dalam tempoh dua hingga tiga tahun lagi, berdasarkan trend pengguna semasa yang beralih dari 2G ke 3G beberapa tahun lalu," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Korporat/20140716/ko_01/Altel-lancar-produk-4G-pada-18-Julai#ixzz37mStGm5i  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: